OCR
MONGOLOK A PREMODERN KORBAN létrehozott: az Ikh shav’ a mongol egyházfő közvetlen fennhatósága alá tartozó terület volt, amelynek irányítására hozták létre az erdene sandzodba hivatalát." A buddhizmus elterjedésével, a kolostorok számának növekedésével természetesen a lámák száma is jelentősen gyarapodott," a mongol társadalomban fokozatosan kialakult az ahagyomány, hogy - tekintet nélkül a társadalmi hierarchiában betöltött pozícióra — általában a családok legalább egy gyermeke belépett a szerzetbe.? Ennek is köszönhető, hogy a korszak végére valószínűleg a mongol családok döntő többsége közvetlen kapcsolatba került a kolostori rendszerrel." 1691-ben a halha területek Kangxi által történt elfoglalásával — mint arról fentebb már szó esett — a mongol buddhizmus főlámájának beiktatása is császári beleegyezést igényelt. 1723-ban Yongzheng (uralk. 1722-1735) meg az elsö jebtsundambának a , vallás védelmezője" címet és egy arany pecsétet adományozott, mely később hagyományosan a mongol főlámák beiktatási ajándéka és hatalmuk jelképe lett." A korszakban nagyságrendekkel nőtt a kolostorok bevételeinek értéke," és így gazdasági szerepe is az ország életében. Míg kezdetben inkább csak a körülöttük kialakuló kereskedelmi gócpontok jellemezték a mongol gazdaságban betöltött gazdasági szerepüket, addig a mandzsu uralom végére, és még inkább a teokratikus állam időszakára ez a helyzet jelentős mértékben megváltozott. A rendszeres 90 Mong. erdeni, skr. ratna (,,dragak6”), klassz. mong. shangjodba, halha shanza, shanzodba, shanzodvaa (,,kolostori hivatalnok”). Mong. erdeni shangjodba, halha erdene shanzodva, tib. phyag mdzod pa. Ezt megelőzően a bogd gegeen alávetettjei adminisztratív szempontból a Tüsijetü (halha Tüsheet khan) Känsäg hivatalähoz tartoztak. Ashanzodvahivatala (Erdene shanzodviin yaam, TELEKI 2012: 21.) hasonló jogokat birtokolt, mint az aimagok chuulganjainak vezetői (halha aimgiin chuulganii darga). CHULUUNBAATAR 200$. A hivatal létrehozäsakor a császár a legitimáció alapját jelentő pecsétet is adományozott. OCHIR 2004/4. kötet: 206. A folyamat értékeléséhez jó adalék, hogy a jebtsundamba közvetlen fennhatósága alá tartozó (mong. Yeke Shabi, halha. Ikh Shav") területen található kolostorokban élők száma - alámákat és a kolostorok kiszolgálására rendelt sabikat (shav" nar) is számítva — 1785-ben még csak 15 000 volt, egész Mongóliában nagyjából 70 000, mely becsült adat, de a szakirodalom adatait vizsgálva elég pontosnak tekinthető. 1868-ban csak a fővárosban 10 000 láma élt. A változást mégjobban érzékelteti, ha ezeket az adatokat összevetjük Moses adataival, melyek az 1919-es állapotot mutatják. Vö.: MosEs 1977: 128. A mai hagyomány ebben Öndör Gegeennek kiemelt szerepet tulajdonít. Az első főláma út91 92 mutatásai szerint minden családból legalább egy fiúnak szerzetbe kellett vonulnia, de annak érdekében, hogy ez ne befolyásolja negatívan a mongolok lélekszámát, az alapvető beavatások után hazatérhetett, hogy családot alapítson, s csak negyvenéves kora után kellett visszatérnie a kolostorba. SZILÁGYI 2010a: 31. 95 Ma elfogadott adatok alapján a 19. század végére a halha területeken jóval több mint 100 000 láma élt és csaknem 940 kolostor működött. OCHIR 2004/4. kötet: 212. "4 SZILÁGYI 2004: 13. 95 Kialakultak a kolostori adózási egységek; létrejött a kolostori kincstár (halha jas), amelynek kezelője a kolostori kincstárnok (nyarav) volt. PÜREvJAv 1968: 134-155. A bevételekkel kapcsolatban lásd: TELEKI 2012: 50-54; PÜREvJAv 1961: 110. A szocializmus kiépítésének időszakában épp a kolostori kincstárok felszámolására indított kampány volt az új hatalom egyik legmarkánsabb kezdeményezése. A témát részletesebben lásd a vonatkozó fejezetben. 29