OCR
HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN 8. A boldog és hagyománytisztelő hindu nagycsalád a Hum Aapke Hain Koun című filmben. Heidi Pauwels egyértelmű Ráma-Szítá felhangokat azonosít a filmben, véleménye szerint Púdzsá és Rádzsés Szítá és Ráma alakját testesítették meg a méltóságteljes kötelességtudatukkal. A filmben Púdzsá a férje iránt odaadó szeretettel és gondoskodással viseltető hindu nő ideálját testesítette meg, és bár Nisá eleinte játékosabb és szókimondóbb volt, idővel ő is megkomolyodott, és felnőtt a rá ruházott felelősség terhe alatt. A film során mindkét női karakter a család szentségéért, a szeretett férfiért minden áldozatra kész Szítá-jellegű alakként jelent meg (Pauwels 2008: 147). Anjali Gera Roy szerint az idealizált nagycsalád, amelyben különösen jelentős szerep jut a szoros sógor—sógornő kapcsolatnak, Szítá és Laksmana kapcsolatát idézte fel. Ezenkívül a Rámához kapcsolódó különböző vallásos helyszínek és tárgyakis gyakran megjelentek a filmben. Az idősebb testvér-pár megismerkedése egy Ráma-templomban történt, az eljegyzést pedig a Wah wah, Ramji ([Väh, väh, Rämdzsi], , Micsoda munka, ó, Ráma!" című dal kísérte, amely Ráma érdemének tudta be az eljegyzést (Gera Roy 2020: 10). A 2013-as Goliyon Ki Raasleela — Raam Leela ([Golijén ki raszlila] - Ram Lil, „A golyök raszliläja — Ram és Lild torténete”, rend.: Sanjay Leela Bhansali) cimu film, amely bár a Shakespeare-féle Rómeó és Júlia történet indiai feldolgozása, bőven merít a Rámájana formakészletéből. A férfi főhőst szintén Rámnak" hívják és az egyik helyi gengsztercsalád egyik fő alakjaként az igazságos uralkodó alakját testesíti meg. Ebben az olvasatban azonban Ráma, a tökéletes férfi a 21. század szépségideáljának megfelelő testépítő fizikummal rendelkező nőcsábász, aki bizonyos szempontból még Krisna istenség pajkos, udvarlós modorátis beolvasztja alakjába. Azonban Rám bemutatkozó daljelenete egyértelművé teszi, hogy miért is kapta ezt a nevet. A háttérben zajló Rámlíla-előadás jellemző figurái jelennek igazi szerelmének, Prémnek vall arról, hogy szerelmük ellenére a család érdekében kénytelen feláldozni kapcsolatukat és Prém bátyjához hozzámenni. 5 A szanszkritos , Ráma" alak a modern hindí nyelvben , Rám" formában található meg. 36