OCR
II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN felismerése történetét idézi, a körülmények áldozatul esett fiatal anya, Gangál6 Rámához könyörög a film címét is adó dalban. Ebben elpanaszolja, hogy a Gangesz, bár tiszta forrásból ered, bemocskolódott azzal, hogy lemosta az emberek bűneit. Hasonlóképp, az ő becsületén is folt esett, szintén önhibáján kívül. A dal éneklésekor épp saját, elveszettnek hitt férje esküvőjén kell kurtizánként énekelnie, és valóban, csak isteni közbenjárásra alakulhat szerencsésen a történet vége. Hasonlóképp, a néhány évvel később készült Khal Nayak című (IKhalnájak], , Az antihős", 1993, rend.: Subhash Gai) nagy sikerű filmben a főszereplőnőt szintén Gangának hívták, és a Rám nevű főhőstől várta, hogy megmentse az erkölcsi romlástól (Gera Roy 2017: 174)." A 2004-es Main Hoon Na ([Me hü na], „En itt vagyok” cimü film (rend.: Farah Khan) Rámát mint a társadalmi rend fenntartóját és a gonosz erőinek legyőzőjét idézte meg, miközben a jó és rossz harcát az indo-pakisztáni konfliktus kontextusába ágyazva mutatta be. Ehhez segítségül hívta az eposz bizonyos elemeit, többek között a Ráma-Laksmana testvérpáros harcát a sötétség erőivel szemben. Ebben a 20. századi történetben egy terroristavezér rabolja el egy politikus lányát egy bentlakásos iskolából, és a Ráma-Laksmana (a filmben Ram és Lucky) testvérpárosnak őt kell kiszabadítania a fogságból (Vajdovich 2018). A Hum Aapke Hain Koun...! ([Ham äpke hain koun], „Kivagyok &n magänak?”, 1994, rend.: Sooraj Barjatya, ezután HAHK) című filmben a Rámájana mint fennálló társadalmi rend szimbólumának használata jellemző. A HAHK, amely az 1990-es évek egyik legsikeresebb hindi filmje volt, és az esküvős filmek műfajteremtő darabja, két fivér és két nővér életének összefonódásáról szól. A film során az idősebb fiú, Rádzsés és az idősebb lány, Púdzsá annak rendje és módja szerint, a hindu szokások betartásával elrendezett házasságot kötnek, melynek előkészületei során Púdzsá húga, Nisá, és Rádzsés öccse, Prém is egymásba szeretnek. A dupla családi idillt váratlan tragédia szakítja félbe, amikor Púdzsá életét veszíti egy balesetben, a családok pedig úgy döntenek, hogy Nisának kell nővére helyét átvéve Rádzséshoz feleségül mennie. A fiatalabb szerelmespár úgy dönt, hogy feláldozzák szerelmüket a családi kötelességek oltárán, és csupán csak a család kutyájának Krisna istenség által inspirált , deus" ex machina" közreműködésén múlik, hogy nem hiúsul meg a boldog befejezés. 16 A Gangesz, vagyis a hindu vallás egyik szent folyójának szanszkrit/hindí elnevezése, tehát szakrális konnotációt hordoz. Érdekes, hogy mindkét film különösen népszerűvé vált az erotikus töltetű jelenetek miatt: a Ram Teri Ganga Maili című film megalkotta a vizes szárí jelenséget, a Khal Nayak pedig a provokativ Choli ke peeche kya hai („Mi van a blüzomban?”) cimü dallal robbant be a köztudatba. Mindkét filmben az erotikus tartalom az egyébként erkölcsös és „j6” nök szexuälis kiszolgáltatottságának bemutatásával jelenik meg, amit a film története bár elítél - de gyakorlatilag mégis élvezettel mutat be. Illetve a canis ex machina ebben az esetben helytállóbb kifejezés volna. A fiatalabb lány, Nisá és az idősebb fiú, Rádzsés esküvői előkészületei során Duffy, a kutya Krisna isten szobrával teremt szemkontaktust, majd odaadja a vőlegénynek Nisá szomorú szerelmes levelét, amelyben 17 35