OCR
HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN 1. Raja Ravi Varma Ramapanchayan című litográfiája (1848), melynek középpontjában Szítá, Ráma és Hanumán állnak. Ezek az ábrázolások a nyomdai sokszorosítás lehetőségének köszönhetően széles körben elterjedtek, és hozzájárultak az istenábrázolások standard formájának kialakulásához. A sorozat jelmeztervezői is elsősorban a naptárművészetből merítettek ihletet, és mint az alább látható jeleneten is megfigyelhetjük, Ráma és Szítá ruhája, ékszerei, testtartása és általános ábrázolásmódja tekintetében felismerhetők a naptárművészet hatásai, ugyanis követik a jól bevált ikonográfiai standardokat. Ennek köszönhetőena sorozat szereplői könnyen beazonosíthatóvá váltak a nézők számára, amely megkönnyítette a megértést és az érzelmi kötődést is (Brosius 2005: 102). A Ramayana nyelvezete is a szereplők isteni mivoltát igyekezett kihangsúlyozni, ugyanis párbeszédek szanszkritizált hindi nyelvűek és kerülik a köznyelvi fordu24