OCR
HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN sen megsértő műsorok kerülnek mind gyakrabban tiltólistára, az indiai politikai közbeszéd jobbra tolódásával párhuzamosan (Masani 2015). A vizuális élmény mellett a hinduizmus gyakorlatában igen fontos szerepet játszik azene is. A hindu mitológia szerint a zene isteni eredetű jelenség, patrónusa pedig Szaraszvati, a bölcsesség és a zene istennője. Brahmá, a teremtő isten pedig a zenét jelölte meg az , ötödik Védaként", ezzel a hinduizmus egyéb írásos forrásaival emelte egy szintre (Beck 2014: 358). A gyakran vallásos témákat feldolgozó magaskultúra (pl. indiai klasszikus zene és táncok) mellett a zene és éneklés fontos részét képezte és képezi a hétköznapi vallásgyakorlatnak is. A bhadzsanokkal, vagyis isteneket dicsőítő vallásos dalokkal később részletesen foglalkozunk, azonban itt érdemes ejtenünk pár szót a technológiai fejlődés vallásos zenére gyakorolt hatásáról is. A kazettatechnológia és a digitális reprodukció megjelenése alapjaiban változtatta meg a zenéhez való viszonyt is, hiszen innentől fogva az élő produkció jobban a háttérbe szorulhatott. Nem feltétlenül kell már a bhadzsanokat énekelni, de például akülönböző vallásos böjtök, vraták idején sincs feltétlenül szükség arra, hogy egy hozzáértő személy recitálja a böjt történetét, a vrat kathát, elegendő lejátszani a megfelelő magnókazettát. A kazettaforradalom nyomán Észak-Indiában hatalmas piaca alakult ki a vallásos zenei tartalmaknak (Manuel 1993: 120), amely napjainkban is virágzik, és mindegyik regionális zenei piac legstabilabb szereplőjeként jelenik meg. Fontos megemlíteni a zene és mozgókép összefonódását is. Ugyan a témával a következő fejezetekben részletesen foglalkozunk, itt is fontos kiemelni, hogy Indiában a mozgóképes kultúra elengedhetetlen részét képezi a zene: az indiai filmeknek kifejezetten fontos elemét képezik a dalbetétek, amelyek gyakran a történetmesélésbe is integránsan illeszkednek. Amint azt a későbbiekben látni fogjuk, a filmdalok gyakran merítik szimbólumaikat vallásos történetekből, de ezen kívül a zene a mozgókép vallásos jelentőségét fokozó tényezőként is fontos lehet (Dwyer 2006: 58). A televíziózás és még inkább az internet terjedése mélyreható változásokat indított el az indiai társadalom minden rétegében. Annak ellenére, hogy India még 2019-ben is csak a 129. helyen szerepel a világ 189 országát összesítő ENSZ által összeállított emberi fejlettségi index (HDJ) listáján (UNDP 2019), figyelemre méltó, hogy az ország milyen tempóban tud lépést tartani a digitális technológiával. Ez elsősorban az elérhető árú, kifejezetten az indiai piacra fejlesztett okostelefonoknak és az olcsó mobilinternetnek köszönhető. A BBC 2019-es felmérése szerint Indiában a legolcsóbb a mobilinternet az egész világon, melynek következményében Indiában igazi okostelefon-forradalom zajlik (Roy 2019). 2023-ra már több mint 837 millió ember rendelkezett internet-kapcsolattal, és ezen felhasználók 60—8096-a okostelefonnal csatlakozott az internethez (Ihe Wire 2023). Az indiai hétköznapi élet fontos elemét képezi a telefonos applikációk használata (Roy 2019), melyek közül kiemelkedik a WhatsApp üzenetküldő applikáció, amely sok esetben az üz14