OCR
Sokféle sokféleség 23 ellenére, hogy egészen más megközelítésből indulnak ki. A társadalomtudományok elfogulatlan alapállásával egybecseng a pluralista vallásteológia saját vallásból kiinduló, de a többit az igazságkeresés vonatkozásában egyenértékűnek tartó alapállásával. Mint minden más alapvető fogalmi rendszer, ez is számos vitát váltott ki, s a legkülönbözőbb módon és módosításokkal vált mégis alapvetővé a XX. század nyolcvanas éveitől napjainkig. A következőkben röviden bemutatom a vallások teológiai tárgyalásmódjának három lehetséges modelljét. Úgy vélem mindhárom hozzáállási modell elemző eszköze lehet a sokféle sokféleséggel kapcsolatos vallási, egyházi, teológiai álláspontok rendszerezésének. Inkluzivizmus Az inkluzivista vallásteológiai álláspont lényege, a kereszténység kiemelt üdvjelentőségének a fenntartása anélkül, hogy más vallások követői az üdvösségből eleve ki lennének zárva. Ezen álláspont alapján az a teológiai konstrukció áll, amely szerint valamiképpen - s ennek hogyanja igen sokféle lehet — más vallásokban is megjelenik a kereszténységben teljes üdvösség-lehetőség, más vallások követői pedig valamilyen (implicit) módon a keresztény tanításra vagy valamelyik keresztény egyházra igent mondanak, anélkül, hogy ezt kifejezetten ezekre vonatkozóan jelentenék ki. Ezt az inkluzivista álláspontot vitatja az exkluzivista álláspont, amelyre alább mindjárt kitérek. Éppen azon a ponton támadja, ahol ennek lényege van: a keresztény igazság, a Krisztusban nyerhető üdvösség, az egyház lényegi szerepének relativizálása és a misszió teológiai megalapozottságának elégtelensége. Természetesen az egész teológiai vitában a Biblia számos jelentős verse kulcsszerepet játszik, s minden vitatkozó fél szívesen hivatkozik pozíciójának biblikus megalapozottságára, és vitatja el értelemszerűen a másik fél biblia-értelmezésének helyességét. Amellett, hogy a Biblia olyan gazdag és olyan sokrétű mű, hogy abból mindenre és mindennek az ellenkezőjére is lehet érvet találni, a bibliaértelmezések sokfélesége még zavarba ejtőbb. Ebből az okból kifolyólag itt elég azt megállapítani, hogy a bibliai megalapozottság tekintetében a vitázó felek egyaránt igényesek és szenzibilisek, ám a felfogások tisztázása és értékelése szempontjából fontosabb azok teológiai logikájának figyelemmel kísérése, hiszen ezek határozzák meg a bibliai helyek magyarázatának irányát is. Az inkluzív vallásteológiai véleményt pluralista vallásteológiai szempontbólis számos kritika éri, melyek közül talán a legjelentősebbeket elégséges itt megjeleníteni. Az első hallásra meggyőzőnek és perdöntőnek tűnő felvetés Hans Küng nevéhez kötődik. Küng már Rahner , anonim keresztény" teológi