OCR
Sokféle sokféleség MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS FELÜTÉS Radnóti Miklós Nem tudhatom... című versében szembeállítja a táj magasról, távolról szemlélt látványát a közelivel. , Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj .." A tudományos megközelítésekben absztrakciókkal operálunk. A latin abstract kifejezés szó szerint azt jelenti, elvonni, kivonni. Ami elvont, az távol van a részletektől. Az elvont ellentéte a konkrét, amely a latinban a concrescere igére vezethető vissza, ami azt jelenti, együtt növekedni. Amint a Radnóti versben is olvashatjuk , Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága". A vallásról, ugyanúgy, mint a Radnóti a hazáról, lehet elvont fogalmakkal beszélni. Maga a vallás is ilyen fogalom, amely átfoghatatlanul sok mindent jelent, és lényegében vagy elsősorban azért van rá szükség, hogy elkülöníthető legyen a vallás attól, ami nem az. Minél közelebb kerülünk a vallások valóságához, annál inkább előtűnik sokféleségük. Nemcsak abban az értelemben, hogy például az iszlám mennyire más, mint a hinduizmus, rítusait és mítoszait tekintve egyaránt, hanem abban az értelemben is, hogy mind az iszlám, mind a hinduizmus és az összes többi vallás önmagában is sokféle. Ez a sokféleség egyrészt történelmi, hiszen az adott vallás megjelenési formái sokat változtak az évszázadok, évezredek során. Másrészt a különböző kultúrrégiókban és különböző miliőkben a ma megfigyelhető vallási tényállások egyszerre lenyűgöző és egyszerre zavarba ejtő sokféleséget mutatnak. Az emberi és társadalmi valóság vallási dimenziója alapvetően plurális természetű, amint maga az ember és az emberi közösség is rendkívül sokféle. Amikor a vallás fogalmát használjuk, voltaképpen mindig vallásokat kell értenünk rajta, többesszámban. Ahogy tehát említettük, a vallás alapvetően plurális természetű és a vallások sokfélesége maga is sokféle. Más a keresztény felekezetek sokfélesége és más a zsidó jesivák vagy a buddhista szanghák sokfélesége. Ez a sokféle sokféleség megmutatkozik a vallás összes dimenziójában, a tanításokban, a rítusokban, a spiritualitásban vagy az épületekben. Mindezek okán a vallásra vonatkozó tudományos igényű vizsgálódások ebből a sokféle sokféleségből kellhogy kiinduljanak, hacsak nem az a szándékuk, hogy a vallásról elvontan, távolságtartással tárgyaljanak. A vallás emberi, társadalmi