Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000098/0000

Etika mint normarend

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
Ethics as a Normative System
Field of science
Társadalomtudományi etika / Ethics in social sciences (12957)
Series
Teremtésvédelem
Type of publication
tanulmánykötet
022_000098/0029
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 30 [30]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000098/0029

OCR

BIRHER NÁNDOR értéke attól függ, hogy a cselekvés az emberi életet, annak továbbadását szolgálja-e. Mondhatnánk ellenvetéskén, hogy a nemi erőszak vagy a klónozás is az emberi életet szolgálhatja — bizonyos értelemben. Más kérdés azonban, hogy valóban fenntartható közösség jönne-e létre az erőszak állandó világában vagy a sorozatban gyártott emberek közösségében. Ezek a kérdések különösen fontosak lesznek a jövőben. Miért megkerülhetetlen a filozófia? A kérdésre leginkább Max Schelernek a filozófia, azon belül pedig a moralitás lényegének vizsgálata során adott válaszával tudunk felelni. Scheler megkülönbözteti egymástól a természetes, a tudományos és a filozófiai világnézetet. Ezek az értelmezési módok arra valók, hogy az embert bizonyos értelemben saját maga fölé emeljék, túllendítsék a saját biológiai, pszichofizikai létén. A természetes világlátás során az ember felfogja a környezetét, és abban értelmezi önmagát, azonban az ember csak azt tekinti maga számára környezetnek, ami neki valamely szempontból fontos. A tudományos világnézet valamilyen módon ennek a környezetnek a tudomány szempontjai szerinti elvonatkoztatása, absztrahálása, az adott tudományterület vonatkozásában egyetemessé tétele. A tudomány kijelentései a saját területén belül általános érvényűek. Ugyanakkor csupán viszonylagosan egyetemes érvényűek, hiszen a valóságnak csak egy szegmensét képesek vizsgálni, és azt is csak az adott tudományág módszerével. Ebből a szempontból a filozófiai megközelítés közelebb áll a természetes világnézethez, hiszen a filozófia nem módszeresen elvont és nem tematikusan redukált, mint a tudományos megközelítés. A filozofikus gondolkodás el kell hogy tudjon rugaszkodni mind a természetes, mind pedig a tudományos megközelítéstől annak érdekében, hogy a szellem kiemelkedhessen a viszonylagosság környezetéből, és eljusson a tiszta lényeglátásig, azaz a ,magán és magában való létben részt vehessen"? Az alapok értelmezéséhez tehát szükség van egy, a tudományostól (a jogot is mint tudományt kezelve) eltérő morális megközelítésmódra, amely Scheler szerint a filozófiát ahhoz segíti hozzá, hogy eljusson a lényeges ismeretére. A következőkben megvizsgáljuk ennek a megközelítésmódnak az egyes elemeit. Az abszolút lét (megismerésének) irányába akkor juthatunk, ha adott: ,1. A teljes szellemi személy szeretete az abszolút érték és lét iránt. 2. A természetes én, a természetes önmagunk alázatra indítása. > Max Scheler: 4 filozófia lényegéről. Fordította Zuh Deodát, Szent István Társulat, Budapest, 2008, 57. 28

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1951 px
Hauteur de l'image
2775 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.11 MB
Lien permanent vers jpg
022_000098/0029.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000098/0029.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu