OCR
MOSZKÓVIA, avagy: beszámolók Moszkóvia azon területeiről, amelyeket az angol utazók bejártak, szemtanúk írásai alapján összegyűjtve; és más, kevésbé ismert országokról Oroszországtól keletre egészen Kína7 határáig, amelyekbe az oroszok az utóbbi időben több ízben is felfedezoutakat inditottak. 6 A szemtanúk beszámolóinak összegyűjtése és az azokra való hivatkozás hagyomány volt a kora újkori út- és országleírásokban (lásd pl. Giovanni Battista Ramusio Navigationi et Viaggi című, Velencében kiadott többkötetes művét, 1550-1559). A Milton egyik fő forrásául szolgáló Hakluyt is fontosnak tartja, hogy (Ptolemaiosz példáját követve) inkább valóban megtörtént utazások elbeszéléseit (Peregrinationis historia), mintsem különböző helyekről összegyűjtött , egyetemes kozmográfiát" adjon közre (Hakluyt r:sig. "3"). 7 Az eredetiben: Cathay. A kora újkori útleírások és atlaszok gyakran két kifejezést használnak Kínára: a Cathay a mai Észak-Kínára, a Kína szó pedig a mai Dél-Kínára utalt, az előbbi fővárosát hagyományosan Cambalunak, az utóbbiét Pekingnek nevezték. Bár a portugál jezsuita Bento de Góis úti beszámolója alapján (1603-ban India felől utazott Kínába) már a 17. század elejére világossá vált, hogy Cathay és Kína egy és ugyanaz az ország, térképeken és földrajzi értekezésekben még sokáig fennmaradt a , két Kína?" megkülönböztetése. Milton tudott de Góis felfedezéséről (hiszen azt Purchas is közölte), de nyilvánvalóan nem adott hitelt neki (talán a jezsuitákkal kapcsolatos előítéletei miatt); a Moszkóvia szövege mellett erről tanúskodik az Elveszett Paradicsom szövege is (11:388-390). 15