Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000087/0000

Az idézés működése a magyar nyelvben. Funkcionális kognitív közelítés

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Csontos Nóra
Title (EN)
The Functioning of Quotation in Hungarian
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000087/0041
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 42 [42]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000087/0041

OCR

AZ IDÉZÉS MINT ÚJRAKONSTRUÁLÁS dóval diszkurzív viszonyba kerülve folyamatos döntéseket hoz arról, hogy az eredeti diskurzus tartalma és elhangzásának körülményei közül mit, hogyan és milyen mértékben tesz explicitté, mennyire kívánja a saját, de ezzel együtt — a perspektivizációt megvalósítva — a beágyazott megnyilatkozó perspektíváját érvényesíteni, és ezt milyen útvonalon teszi elérhetővé. Az idéző adaptív tevékenysége ezért nem csupán az eredeti diskurzusnak az adott diskurzusba történő bevonására, hanem annak minőségére és módjára is kiterjed. Egy nyelvileg már megkonstruált megnyilatkozás újrakonstruálása és idézésként való hozzáférhetővé tétele tehát egyaránt érinti az eredeti diskurzus megjelenítésének kérdését, valamint elérhetővé tételének útvonalát. Azután, hogy az aktuális megnyilatkozó az eredeti diskurzust feldolgozza, majd az idéző pozíciójába lépve az idézni kívánt megnyilatkozást vagy annak a részletét kiemeli az eredeti kontextusából, egy megnyilatkozás idézésként történő hozzáférhetővé tételekor az újrakonstruálás a következő tényezőkre terjed ki: (a) az idézet hozzáférhetővé tételét elvégző idéző rész megalkotása, e folyamat során az aktuális megnyilatkozó az idéző részben (i) eltérő módon és mértékben kontextualizálhatja az idézetet, aminek következményeként (ii) az idézésben a metapragmatikai tudatosság eltérő fokon érvényesülhet; (b) az idézet megalkotása, ami során dönthet arról, hogy (i) az eredeti diskurzusból az aktuális diskurzus kontextuális körülményeihez adaptálva mit kíván idézni, (ii) az idézni kívánt megnyilatkozás önállóságát milyen fokon kívánja megjeleníteni. Az aktuális megnyilatkozó az újrakonstruálás folyamatában az eredeti, idézni kívánt megnyilatkozás jellemző nézőpontjával is kapcsolatba lép. E folyamat során az idézést jellemző nézőpontrendszert megalkotva dönthet arról, hogy (c) a beágyazni kívánt diskurzust jellemző referenciális központot" milyen módon kívánja érvényesíteni; (d) milyen módon kívánja a perspektivizációt jelöltté tenni, tehát azt felismerhetővé tenni, hogy az idézetben közöltekért felelőssé tehető tudatosság szubjektuma!?” egy másik személyben van elhelyezve; 28 Sanders-Spooren: Perspective, subjectivity, 1997, 85—86; a fogalomra lásd bővebben A kognitív nyelvészet áttekintése fejezetet, az idézésben való működésére lásd A referenciális központ alfejezetet. 19 Lásd Sanders-Spooren: Perspective, subjectivity, 1997, 87; a fogalomra lásd bővebben A kognitív nyelvészet áttekintése fejezetet, az idézésben való működésére lásd A tudatosság szubjektuma című alfejezetet. « 40 c

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.11 MB
Lien permanent vers jpg
022_000087/0041.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000087/0041.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu