Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0039
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 40 [40]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0039

OCR

A MŰVÉSZETTÖRTÉNET , ÚJ TÁRGYILAGOSSÁGA? séges az antikvitás mellett vagy vele szemben állást foglalni, ahogy egy orvos számára sem lehetséges tiszta és tisztátalan betegségek között különbséget tenni." Az antik örökség nem holt üledék, hanem az európai ember identitásának , objektív állandója" 38: a vele való szembenézés ,a tudatos szellemi orientálódás minden kísérleténél fellépő necessitas". A Nachleben der Antike filológiainak látszó programja ennyiben nem alkalmi múlttöredékek esetleges nyomait kutatja, inkább az európai ember történelmi önfenntartásának, e szakadatlanul kockán forgó ügynek az ápolásában érdekelt. Warburg emlékezés és önmegértés történeti-pszichológiai (mai szóval: történeti-antropológiai) paradigmájában gondolkodik: ezért véli úgy, hogy — miként a felnőtt ember sem foglalhat állást egykori gyermekkora mellett vagy ellen, legfeljebb emlékszik rá vagy elfelejti — a rembrandti teljesítményt is az eredet tudatosításának vagy elfelejtésénekelfojtásának kontextusában szükséges megítélni. Ebből következik, hogy a mestert ki kell szakítani annak az ahistorikus törzsi gondolkodásnak a fogságából, amely mindent csupán aszerint képes megítélni, hogy saját-e vagy idegen, , a miénk"-e vagy , az övék", s amit Warburg a művészettörténetre vonatkoztatva à ,praktikus-etikai esztétika” »vagy-vagy-logikajaként” jellemzett és utasitott el. Rembrandt mai elevenségét nem lehet az időtlen germán szellem valamiféle misztikus érzületi közösségéből levezetni — amit aztán szembe lehet állítani a ,pogányokkal", a ,Déllel”, vagy azzal a csoporttal, amit Langbehn és Chamberlain óta mindinkább a más, az idegen fogalmán értettek: a zsidökkal??. 38 WARBURG 1926/2014, 70. 39 Schoell-Glass hivatkozik Börries von Münchhausen egy levelére, amely szerint ebben az időszakban a , Másik" vagy , másság" említése óhatatlanul a , zsidót" jelentette: a modernkori antiszemitizmus tette lehetővé a , germánságnak" és mindannak, amit ezzel összepárosítottak, így , Rembrandt"-nak ilyesfajta identitáspolitikai konstrukcióját. Mintha Neumann , praktikus-etikai esztétikája" Warburg szemében egy olyan új germán identitás kifejlesztésében szánna szerepet Rembrandtnak, amelyet kimondva-kimondatlanul csak az antiszemitizmus alapozhat meg. A Rembrandt-korszak történetileg-filológiailag precíz szembeállítása „a pogány kultúra másságával" mintegy megfosztja a ,másság" fogalmát aktuális antiszemita felhangjaitól is. Vö. SCHOELL-GLAss 1998, 215. A németországi Rembrandt-recepció későbbi (harmincas évekbeli) náci és antiszemita vonásairól ld. Wyss 2014, 86-87. 38

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.02 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0039.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0039.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu