OCR
REMBRANDT A NÉMET SZÁZADELŐN REMBRANDT A NÉMET SZÁZADELŐN: A NEMZETI IDENTITÁSPOLITIKÁTÓL A CSELEKVÉSSZABADSÁG 5 EURÓPAI" MORÁLJÁIG Rembrandt művészete meglehetősen későn került Warburg érdeklődésének homlokterébe!0. Neve 1925 előtt alig fordul elő publikációiban: 1907-ben, egy rövid alkalmi írásban! 1, amelyre más összefüggésben még visszatérek, illetve egy sokat előrevetítő megjegyzésben az 1913—14-ben született Az antikizáló ideális stílus megjelenése a korai reneszánsz festészetében című tanulmányában, ahol a kései Rembrandt öregkori stílusának ad legalábbis meghökkentően újszerű — de mindössze egy félmondat erejéig kifejtett — értelmet.!2 Igaz viszont, hogy a 20-as évek közepétől annál nagyobb elánnal fordul a holland mester életműve felé. Nemcsak a közel háromórás (!) előadás puszta ténye igazolja ezt, de az is, hogy ez idő tájt — nem kis költséggel — kisebb könyvtárnyi németalföldi és holland tárgyú könyvet vásároltat a könyvtár számára, amelyet önálló részlegként helyeznek el a KBW (Kunstwissenschaftliche Bibliothek Warburg) újonnan épült hamburgi épületében. Az előadásra készülve Warburg Stockholmba is elutazik, hogy személyesen tanulmányozza az egykor az amszterdami városháza számára készült Claudius Civilis-töredéket, amelyről utóbb másolatot is csináltat, hogy azt kiakasztassa a lépcséhazba!3 [1.01] — ily módon válik a ferrarai Palazzo Schifanoia legendás hónap-képei mellett Rembrandt is a Warburg-házban tartott híres vezetések egyik állandó állomásává. Az előadáson bemutatott illusztrációk alkották utóbb a formélédé Mnemosyne-atlasz tôbb tabléjänak (70-76. sz.) tôrzsanyagät is!4. Tudjuk, hogy Warburg Rembrandthoz valö kesei odaforduläsäban maga Saxl jatszotta a döntő szerepet, aki Dvoräk bécsi tanszékén már 1912-ben Rembrandt csoportképeiről írta diplomamunkáját, majd élete végéig folytatta stúdiumait e tárgyban!5. Saxl egy római ösztöndíjat követően kerül Hamburgba, ahol — Wilhelm Waetzold örökébe lépve — Warburg asszisztense lesz. Warburggal felismert szellemi közössége, asztrológiai és szimbólumtörténeti kérdések iránti érdeklődése alapozta meg a könyvtár történetében vállalt kivételes szerepét: az alapító betegsége alatt, 1920 és 1924 között nemcsak adminisztratíve igazgatta az intézményt, de nyilvános kutatóintézetté is tette, kapcsolatokat épített ki a hamburgi egyetemmel, megindított több előadás- és kiad10 Az előadás előtörténetéről Id. SCHOELL-GLAss 1998, 199ff., SCHNEIDER 2012, 119-122., HELuwic 2015, 33-34. 11 Aby Warburg: „Die Bilderausstellung des Volksheims, 1907”, in: WARBURG 1907/1998, 589-592. 12 Erre ,a mimika római retorikája elleni harc újrakezdéséről" szóló gondolatra (vö. WARBURG 1995, 218.) meg viszszatérek. 13 A kópia történetéről Id. CIERI VIA 2013 és HADJINICOLAU 2018 14 wBGII 2000, 114—133. részletesen Id. még JOHNSON 2012, 172 15 Vö. Christiane Fork , Fritz Saxl (1890—1948)" címszavával in: METZLER 1999, 339—340., illetve HELLwIG 2015, 12-13. 33