Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0028
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 29 [29]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0028

OCR

BEVEZETÉS HELYETT [Ajánlás] Mivel e kötet főszövegében — különböző helyeken és különböző aspektusokból — bőségesen esik szó tudománytörténetről, problematizációról, módszertani kérdésekről és hasonlókról, akadémiai bevezetés helyett fontosabbnak éreztem a személyes visszatekintést arra a hosszú és lassú tanulási-érési folyamatra, amelynek most értem a végére, s amely talán ezt-azt megvilágít a jelen munka hibrid szerkezetével kapcsolatban is. Azt például, hogy miért a Warburg személyes példájáról szóló tanulmány szolgál felütésként, akitől dolgozatom két kulcsmozzanata is — a képek performatívumként való szemlélete és a , tragikus" Rembrandt, a ,dramatische Gestaltung” gondolata — származik. A , dramatológiai" fejezetek (II-III. rész) felosztását egy számozott pontokba és alpontokba szedett szisztematikus részre és magukban is megálló drámaelemzések füzérére is az indokolja, hogy ragaszkodni akartam a műalkotás-individuumok hermeneutikus értelmezésének ma már alighanem divatjamúlt, számomra mégis egy életen át mérvadó műfajához. Azt legfeljebb csak remélhetem, hogy a képszínpadi dráma szintaxisának, illetve a diegetikus és szkopikus alakzatok részletes taxonómiájának példaanyagában is érvényesül a műközeli szemlélet elsődlegessége. A könyv utolsó része úgyszintén egy-egy mű szoros olvasatát kínálja — ezekben a műelemzésekben a hangsúly kifejezetten a képi értelem generálásának rembrandti gyakorlatára, illetve a rézkarcolás és a festés mediális sajátszerűségének művészi reflektálására kerül. Elkészült hát a könyv, amelynek vágyképe, majd fantomja évtizedek óta lebegett lelki szemeim előtt. Mint jeleztem, későn érő típus vagyok, ráadásul olyan, aki mindenhonnan elkésik, és egyáltalán nincs érzéke a jó időzítéshez. Ezt a munkát is végszóra fejeztem be: épp ötven évvel az után, hogy először beléptem alma materem kapuján. De hűséges fajta is vagyok: ahogy az egyetemnek, egyetlen munkahelyemnek is csak most, fél évszázad után kényszerülök búcsút mondani, úgy régi, gyerekes fantazmagóriámtól sem pártoltam el. Szeretném hinni, hogy az én „Mozartom” nemcsak vaskossäg tekintetében lesz méltó a 2008-ban elhunyt Fodor Gézáéhoz, hanem szellemében is: az ő emlékének ajánlom ezt a könyvet. Budapest, 2023. május 27

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.04 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0028.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0028.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu