Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0027
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 28 [28]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0027

OCR

BEVEZETÉS HELYETT Ki kell tehát dolgozni a cselekvők képszínpadi megjelenítésének egy olyan szintaxisát, amely lehetővé teszi, hogy az érintett drámai személyek aktuális tettei időben-térben összemérhetőkké váljanak egymással, hogy kölcsön-, illetve erőviszonyaik, a köztük támadt függőségek, hierarchiáik stb. szabatosan megmutatkozhassanak. E követelmény teljesülése nélkül koherens drámák egy állóképen aligha képződhetnének meg. Világos volt ugyanakkor, hogy ez a modell kizárólag Rembrandtra lesz érvényes: nemcsak azért, mert csak induktíve, az ő műveiből kiindulva fejleszthető ki, hanem mert más rajzolóktól-festőktől ilyenfajta konzekvens dramaturgi észjárás — és az ábrázolások ehhez szükséges rajzolói precizitása — aligha várható el. Rembrandtban két teljes értékű géniusz lakozott egyszerre: a festőé-rajzolóé egyfelől, a drámaíróé-színházrendezőé másfelől, ez a konstelláció pedig egészen kivételes minőséget, korábban sosem látott unikális formát teremtett. A modellnek azért adtam végül a bizarran csengő , Rembrandt-dramatológia" elnevezést, hogy egyrészt elkülönítsem a képek általános elbeszélői kapacitásait kutató narratológiától, másrészt, hogy hangsúlyozzam a rembrandti eljárás történetileg kiképződött, mégis kivételes és folytathatatlan mivoltát. Szeretném azt hinni, hogy Warburg és a drámaesztétika kerülőútjain végül rátaláltam ama bizonyos, évtizedek óta keresett szubsztantív magra, ha tetszik, az én , Rembrandt"-om antropológiájára: az embernek mint a cselekvés szabadságával és a reflexió képességével bíró, ám ezek gyakorlásában rendre korlátozott, a dolgokkal így-úgy birkózó autonóm szubjektumnak az alapértelmezésére. Az emberre, akinek — mint célok, szenvedélyek, akarat és vágyak vezérelte, de félelmeknek és szorongásoknak kitett lénynek — rendre konkrét története, egyedi sorsa van — s akinek mindenkori képi jelenlétében döntési/cselekvési szabadságának és személyes szuverenitásának aktuális foka és állapota is szükségképpen megmutatkozik — a kép nézőterének kollektív nyilvánossága előtt. Fodor Géza címadását parafrazeálva, ,a Rembrandt-dráma világképe" az emberi immanencidnak erre a szilárd antropológiai alapzatára épül, amelyről — azon túl, hogy csak az újkori európai polgárosodás meghatározott társadalmi és kulturális feltételei között, az autonóm polgári individuum megszületésével jöhetett létre — általánosságban sokkal több nem is mondható. Csak konkrét művekben (meghatározott történetekben, jellemek és sorsok formájában) megvalósultan létezik ugyanis. Hogy ilyen — látszólag egészen üres és vértelen — általánosságként mégis érdemes rögzíteni, az az alapértelmezésből fakad: hogy nemcsak a drámák protagonistáira, de minden emberi résztvevőre, a legjelentéktelenebb, zsánerszerű mellékalakokra, továbbá — beépített szereplőként — a nézőre is érvényes. Mint antropológiai közös nevező, az ember cselekvő szubjektumként való tételezése teszi lehetővé a képszínpad dramaturgja számára, hogy egy-egy szituáció résztvevői között cselekvéseik (illetve a bennük való részvétel) eltérő módozatai szerint differenciáljon, különbségeikből pedig alkalomadtán drámai fordulatokat indukáljon. 26

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.37 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0027.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0027.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu