Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0024
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 25 [25]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0024

OCR

BEVEZETÉS HELYETT Mindenesetre a Warburg-szám szerkesztésével egyidejűleg — Rembrandt-projektem új fejezeteként — nekifogtam az 1926-os hamburgi előadás részletes feldolgozásának: részben történeti és tudománytörténeti kontextualizációjának, részben saját céljaimhoz való adaptálásának. Húsz év múltán vettem csak észre, hogy Warburg az antik vizuális örökség továbbéléséről (Nacbleben der Antike) vallott elképzelése elméleti szocializációm egyik kulcstételének, Marx híres Homérosz-paradoxonának igazságára rímelt: ,a nehézség nem annak megértésében rejlik, hogy a görög művészet és az eposz bizonyos társadalmi fejlődési formákhoz van kötve. A nehézség az, hogy számunkra még ma is műélvezetet nyújtanak, és bizonyos vonatkozásban mércéül és utolérhetetlen példaképül szolgálnak."2£ Annak ellenére, hogy a Grundrisse e szavaiban (1858) még a német klasszikának az a humanisztikus görögség-eszménye visszhangzott, amellyel nem sokkal később (1872) Nietzsche számol le végérvényesen, Warburg az antik pátoszformulák geneziséről és továbbéléséről kidolgozott koncepciója pedig elképzelhetetlen lett volna A rragédia születése tragikus-irracionälis gôrôgségképe nélkül, úgy tűnt számomra, hogy Marx is, Warburg is a továbbélés paradoxonát, a művészeti örökség történeti eredetének és jelenbeli elevenségének ellentmondását firtatta — persze mindegyik a maga módján. Még egy fontos szerző játszott katalizáló szerepet kettejük magáncélú összebékítésében: Walter Benjamin, korai egyetemi éveim nagy felfedezettje. Bizonyára a kései Lukács a művészetről mint az emberiség emlékezetéről szóló tézisét is összeegyeztethetőnek éreztem volna Warburg az antik hagyomány életben tartását, mint , az európai mentalitás emlékezetét" méltató szavaival — ha tudtam volna arról a Carl Neumann-nak írt 1927-es levélről, amelyben leírta őket?5. Ma úgy látom, filozófiailag több mint eklektikus tájékozódásom, a nevek és teorémák fejemben élő bizarr szinkretizmusa jól jelezte, hogy a teória már akkor is csak annyiban érdekelt, amennyiben a Rembrandt-fenoménhez való hozzáférésben segített. A hamburgi Rembrandt-előadás értékválasztása és a művészet történeti formáival szembeni felelősség tudata mindenesetre több tekintetben is összecsengett esztétikai preferenciáimmal. Nagyon felvillanyozott, ahogy Warburg a képeket vagy pátoszformulákat rendre a mindenkori befogadás aktuális jelen idejében gondolta el, mondhatni , működés közben" igyekezett megragadni őket. Rembrandtban azt értékelte leginkább, hogy volt érzéke a valódi, mélyről felfakadó emberi szenvedélyek — az indulatok, vágyak és félelmek — elevensége iránt, és megértette, hogy a művész feladata ezek éltető energiáinak fenntartása és megzabolázása; az ember történelmi viselkedésének tárgyilagos megragadása. A rembrandti művészet Warburgnál feltáruló , tragikus?" mélysége, a ,hamleti" komolyság végre igazán méltó tárgynak tűnt számomra a képi-festői forma olyan elmélyült és részletes explikációjára, amelynek mintáját a Mozart-könyvben lát24 Marx: A politikai gazdaságtan bírálatának alapvonalai, MEM 46/1., 36. 25 WARBURG 1926/2014, 70. 23

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.37 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0024.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0024.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu