Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0023
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 24 [24]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0023

OCR

BEVEZETÉS HELYETT való hajlama és , pszichohistóriai" terminológiája, továbbá zaklatott dikciója igencsak idegenül csengett az én Marxon és Lukácson iskolázott füleimnek. Mindenesetre Gombrich életrajzi könyve sok mindent megértetett velem, és lassan valamiféle belső affinitást is kezdtem érezni Warburg iránt. Tudtam azonosulni azzal a morális alapokra helyezkedő kultúrkritikával, ahogy — a weimari Németország válságos éveiben, a Hitlerei közeledő fenyegetésének árnyékában — élesen szembefordult a klasszikus hagyományt pervertáló populista—nacionalista kisajátítási kísérletekkel, és szubjektíve tetszett, hogy Warburg Rembrandtban az összemberi civilizáció sorsa iránt felelős, megfontolt művész-értelmiségi archetípusát vélte felfedezni. A megfontoltság (Besonnenbeit) emberét, akinek művészete úgymond egyfajta , új tárgyilagosság" -ot, szigorü objektivitäs- és reflexivitds-igényt szegezett szembe kora art officiel-je és a kurrens divatok felületes és manipulatív válaszaival. Warburgról szerzett pozitív benyomásaimat annak a Gombrichnak a racionális, minden misztifikációtól mentes elemzői alapállása hitelesítette, aki bécsi zsidó emigránsként és az — akkor már a nácik elől Londonba áttelepített — KWB munkatársaként, mint a BBC monitoring szolgálatának munkatársa aktív részt vállalt a német fasizmus ellen vívott háború hátországi frontján. Mindez valahogy hitelessé tette számomra azt a zaklatott közvetlenséget is, amellyel Warburg a képek és a figurák affektivitásához viszonyult. Persze akkor és ott, Gombrichék kakaóját kortyolgatva legfeljebb csak sejthettem, át biztosan nem láttam, hogy előző évben közzétett /údás-dolgozatom , dramaturgiai" megközelítése mennyire párhuzamos volt Warburg — az indulatok motiváltságára, illetve uralhatóságára fókuszáló — kifejezéstanával és a pátoszformulák (vagy ami ugyanaz, a képek) performativitásának, befogadásuk aktualizáló természetének, esemény-jellegének általa vallott elgondolásával. Csak lassan és fokozatosan értettem meg, hogy a warburgi distinkció olyan elemzői instrumentumot ad a művek interpretátorának kezébe, amelynek konzekvens továbbfejlesztése és alkalmazása fényt deríthet Rembrandt kivételesen összetett dramaturgi észjárására is. Akkor kezdtem erre ráérezni, amikor Markója Csilla — akinek személyesen is nagyon sokat köszönhetek (az ő invenciója és három évtizedes szívós munkájának eredménye a legszínvonalasabb hazai művészetelméleti és historiográfiai folyóirat, az Enigma léte és máig megjelent 113 száma) — 2005-ben újra vendégszerkesztőnek hívott, ezúttal egy tematikus Warburg-számhoz. Megelőzte ezt az a 2000-es évek elején közösen kiadott oktatási célú, didaktikus szöveggyűjtemény (A , Michelangelo"-paradigma a művészettörténetben — stílustörténet, ikonológia, hermeneutika), amelyhez bevezetés gyanánt írtam egy rövid tudománytörténeti vázlatot.23 Ebben szó esett már a Warburg által iniciält ún. ikonológiai paradigmáról, de az akadémiai művészettörténet-írás képviselőinek a warburgi észjárással szembeni rendszerszintű idegenkedéséről is. 23 Renvi 2002 22

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.35 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0023.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0023.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu