Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0020
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 21 [21]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0020

OCR

BEVEZETÉS HELYETT szubsztancia, amely önmagát egyfajta lényegiségként volna képes kifejteni, beteljesíteni vagy elveszíteni: nem olyasmi, aminek elbeszélhető sorsa lehetne. Hegel még úgy vélte, hogy a modernitás korában a történeti reflexió többet és érvényesebbet tud mondani a művészet igazságáról, mint közvetlen jelenvalóságukban maguk a művek: ezért Hegel észjárásában a művészet végének bejelentése egyszersmind a művészetről való reflexió, a művészettörténet-tudomány kezdetével esik egybe. Tény, hogy akadémiai diszciplínaként a művészettörténet Hegel köpenyéből bújt elő, és indult hódító útjára a XIX. század közepén. Két évszázad után a posztmodern tudománykritika épp az ellenkező következtetésre jut: az egységes művészetfogalmon alapuló eurocentrikus művészettörténeti diskurzus végét deklarálja, miközben az abszolút értékétől, egyetemes érvényétől és világtörténelmi szerepétől megfosztott , művészet" sosem látott elevenségét, az így nevezett ezerféle kulturális gyakorlat burjánzását konstatálja. Rembrandt ennek az immár végéhez ért elbeszélésnek nem csupán az egyik kulcsszereplője volt, hanem bizonyos értelemben az egész történet foglalata és megtestesítője is. Semmiféle európai művészettörténeti narratíva nem kerülhette (és ténylegesen nem is kerülte) meg őt: nincs a tudománytörténetnek olyan iskolaalapító (Michael Podro kifejezésével , kritikai”) képviselôjel3, aki ne integrálta volna rendszerébe, ne foglalt volna állást vele kapcsolatban. Továbbá, jelenléte napjainkig folyamatosan kimutatható a mindenkori művészeti praxis eleven szövetében is: művész-szerepként, magatartás-mintaként éppúgy, mint bizonyos irodalmi és emocionális tartalmak, műfaji klisék, formai-szerkesztési megoldások, technikai eljárások stb. hivatkozási alapjaként, hatások és átvételek, illetve idézetek és hivatkozások formájában. A tulajdonnév idézőjelesítésének hangsúlyos gesztusát Mieke Bal részéről is nyilvánvalóan ez a paradigmatikus szerep indokolta. [Az egységelv nyomában] Nekem végül a Mozart-könyv újraolvasásával esett le a tantusz. Azért nem tudtam mit kezdeni a Reading , Rembrandt" filozófiai eklekticizmusával, mert egyszerűen nem volt — a Fodor Gézáéhoz hasonlóan elkötelezett, szuverén és érvelhető — saját álláspontom Rembrandt-ügyben. Hiába dolgoztam rajta már vagy két évtizede, hiába írtam több művéről is terjedelmes elemzéseket, hiába konferenciáztam, tanítottam tucatnyi alkalommal szemeszterről szemeszterre — sem az életműnek, sem a személyiségnek nem képződött meg egy olyasféle koherens világképi olvasata bennem, amely szilárd alapot kínált volna a legkülönfélébb kortársi interpretációk megítéléséhez.!§ Amikor 2006-ban, Rembrandt születésének 400. évfordulóján alkalmam nyílt 13 Popro 1982 14 Nemcsak Mieke Bal tanulmányaira igaz ez, hanem pl. Joseph Heller Picture This (Kepzeljetek el) c. regényére (Joseph Heller: Picture this, Putnam, New York, 1988, magyarul: Képzeljétek el, ford. Szilágyi Tibor, Árkádia, Budapest, 1990), vagy Peter Greenaway provokativ Nightwatchingjara is (Nightwatching. A View of Rembrandts The Night Watch by Peter Greenaway, Veenman Publishers, Rotterdam, 2006): utóbbi például annak a harciasan elitkritikus, morälis lázadónak a figuráját újította fel a maga jellegzetesen posztmodern modorában, amelyről a szigorú történészi kutatás mutatta ki, hogy nem több XIX. századi romantikus-ideologikus mítosznál. Bármily eredeti és élvezetes 19

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.37 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0020.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0020.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde