Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0017
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 18 [18]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000081/0017

OCR

BEVEZETÉS HELYETT költöttem, amelyekről úgy sejtettem: a következő ínséges években hasznomra lesznek ötleteim gondolati tisztázásában. A hazai szűkös könyvtári viszonyok közepette ez a , befektetés" egyenesen kincset ért — és még inkább elkötelezett a Rembrandt-projekt továbbvitele mellett. IA műértelmezés mint morális intézmény] Ma már tisztábban látom, hogy a , Mozart-szindróma" mindenképpen több volt anekdotikus életrajzi mozzanatnál. Mert nemcsak a szurrogátum bizonyult tartós szenvedélynek, hanem az elköteleződés a műegész gondolata, illetve az esztétikai formaelemzés műfaja mellett is. Idővel társult ehhez még valami, ami tovább erősítette a minta érvényességét: Fodor Géza morális példájára gondolok. Amikor A Mozart-opera világképe 2002-ben, tizenhárom évvel a politikai rendszerváltás után új kiadásban is megjelent, újra elolvastam. Szerzője elhagyta a korábbi, túlságosan korfüggőnek-ideologikusnak ítélt bevezetőket, de műértelmezéseinek harminc éve írt szövegén — noha azóta a Mozart-kutatásban is rengeteg minden történt — nem változtatott: „a lényeget tekintve ma sem interpretálnám másként Mozart operáit", írta az új kiadás előszavában7. Viszont hozzáfűzött két új tanulmányt — közöttük az egyik önkritikus visszatekintés volt a korai munka keletkezésének szellemi körülményeire (a „hatvannyolchoz” &s „a marxizmus reneszänszähoz” fűzött illúziókra, majd a kiábrándulásra és történelmi perspektívavesztésre), egyben szenvedélyes vitairat is a posztmodern modernitás-kritika relativizmusával, konkrétan az ,ellenfelvilágosodás Varázsfuvolakritikájával" szemben. 1968-hoz képest nagyot fordult a világ, ami épp a humanista történelmi örökség, a felvilágosodás és a magát annak folytatójaként elgondoló marxizmus megítélésében vezetett radikális átértékelésekhez, sőt pálfordulásokhoz. Fodor Géza ebben az új helyzetben sem tért ki a kihívás elől, , hogy a jelen kérdéseivel kell a múlt nagy alkotásaihoz fordulni"8 — ám úgy döntött, hogy a maga Mozartjának igazságát nem engedi a fölületes kordivat martalékává válni. Egykori Varázsfuvola-interpretációjának szellemét, szabadság és szerelem" sarastrói birodalmának utópisztikus jövőképét maga hozta összefüggésbe 1968-cal, az emancipatorikus diákmozgalmakkal és a prágai tavasszal, ,az jemberarcú, demokratikus szocializmus reményével" — egy olyan , absztrakt reménnyel", amely azonban nem maradt meg az esztétai álmodozás szintjén, hanem már akkor, a 70-es években is , konkrét ellenzékiséget involvált", azaz politikai szembefordulást a fennálló szocializmus diktatórikus rendszerével. Ha idővel Géza is feladta korábbi antropológiai meggyőződését és hosszú távra szóló történetfilozófiai optimizmusát, a hitet abban, hogy , az ember természeténél fogva szabad társadalmi lény", s hogy ,az emberek történelmük során képessé válhatnak arra, hogy tudatos és kollektív ellenőrzést gyakoroljanak társadalmi életük evolúciója felett", nem volt haj7 Fodor Géza: A Mozart-opera világképe, Typotex, Budapest, 2002, 7. 8 Uo.517. 16

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
2184 px
Bild Höhe
2988 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.31 MB
Permalink zum JPG
022_000081/0017.jpg
Permalink zur OCR
022_000081/0017.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu