OCR
MARSAL MÁRK megjelölésével is segítette az írók munkáját, amelyek többek között a patriotizmust, az uralkodó és alattvaló viszonyát vagy a lélek halhatatlanságát jelenítik meg. Az elsö modern japän regenynek Futabatei Simei (1864-1909) Ukigumojät (Sodrödo felhö, 1887-89) tartjäk, amelyre nagy hatással volt az irodalomkritikus Cuboucsi S6j6 (1859-1935), aki együttal Futabatei mestere is volt. Cuboucsi elutasította a régi japán regényírás didaktikus jellegét, és próbálta a japan esztétikát a nyugati, modern regénnyel összeegyeztetni Sószecu sinzuijában (A regény esszenciája, 1885). Cuboucsi szerint: , A regény fő célja az emberi természet. A társadalom és szokások csak utána jönnek."? Az író feladata tehát a valós emberek mintájára ábrázolni karaktereit, valódi érzésekkel, ellenben nem fogja tudni hihetőnek beállítani szereplőit." Ez a felfogás a visszatükröző elméletnek feleltehető meg, így már érzékelhető, hogy a japán irodalom milyen irányban indult el modernitása kezdetén. Szószeki ugyan nem követett tiszta irodalmi irányzatot, mint a romantika vagy a realizmus, az ő stílusa inkább mindennek egyfajta keveréke volt, ?" azonban mégis azt lehet mondani, hogy az angol realista regény volt rá legnagyobb hatással. Ezenfelül kétséget kizáróan felfedezhető Cuboucsi Sószecu sinzuijának regényesztétikája is munkásságában. A visszatükröző elméletnek viszont van egyfajta konzerváló hatása, de ez kifejezetten csak akkor állítható, ha a jelenlegi társadalmat jó fényben jeleníti meg,”® ami Szöszekire kevésbé mondható el. Szószekinek esze ágában sem volt az 1870-es évek útmutatása szerint alkotni, persze akkorra már a kormányzat sem foglalkozott annyira az irodalomnak az állampolgárt formáló funkciójával. Szószeki autoritással szembeni fellépésének jele volt az is — regényein tul -, mikor nem fogadta el az Oktatásügyi Minisztérium kitüntetését, és ami az autoritás felől érkező gesztusnál jobban idegesítette, az az volt, hogy meg sem kérdezték, igényt tart-e ilyen kitüntetésre." A visszatükröző elméletről az is elmondható, hogy ha a valóságot próbálja ábrázolni, akkor , igazolja és erősíti a társadalmi normákat, magaviseletet és eszméket”.*° Lényegében ez azt jelenti, hogy az író szándékán kívül szolgálhatja a társadalom, a > „The principal aim ofthe novel is human emotions. Society and customs follow next.” Uo., 103. idezi Söjöt. 26 Uo. 27 Donald Keene: Dawn to the West: Japanese Literature of the Modern Era, Vol. 2.: Poetry, Drama, Criticism, New York, Henry Holt and Company, 1987, 547. 28 Milton C. Albrecht: The Relationship of Literature and Society, American Journal of Sociology, vol. 59, 1954/5, 425. 29 Edwin McClellan: An Itroduction to Söseki, Harvard Journal of Asiatic Studies, vol. 22, 1959, 165-166. »° „[...] confirms and strenghtens cultural norms, attutides, and beliefes.” Albrecht: The Relationship, 431. + 16 +