Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000076/0000

On the Concept of Alien

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Zoltán Gyenge
Tudományterület
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000076/0023
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 24 [24]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000076/0023

OCR

ingeniously captures the essence of the thing. In his later works, he refers to the self as a relation (Forhold). (SKS 11. p. 129.) And that is what it is. Hegel formulates this in the following (slightly more complex, but crystal clear) manner: In itself that life is indeed an unalloyed sameness and unity with itself, since in such a life there is neither anything serious in this otherness and alienation, nor in overcoming this alienation. However, this in-itself is abstract universality, in which its nature, which is to be for itself, and the self-movement of the form are both left out of view. (PoS. p.13., PdG. p.24.) Identity is thus contentlessness, that which cannot be made sense of by itself. The three principles that then follow through all of Hegelian philosophy are as follows: - Same (an sich) - Other (ftir sich) - Same (an- und für sich)? Looking at the Hegelian example, these correspond to 1. The seed (the self, proceeding from the self), 2. The seedling (the immediately opposing other, even while the two assume each others existence), 3. The mature plant (abolished opposition = new identity). That is, the seedling denies the seed (the seed “dies” in the seedling), and the plant eliminates both the seed and the seedling while preserving the essence of both (there is no plant without seed and seedling). This is the topos of preserving-while-ending (Aufhebung, sublation, see to the terminology of German idealism Schelling 2000 pp.109), which, while important insight, is a purely theoretical construct. In the states between their transitions, the Hegelian concept of “mediation” emerges, which Kierkegaard will later call the magic magical tool of Hegelian philosophy. This is 9 Initself, for itself, in and for itself.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1595 px
Kép magassága
2422 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
772.32 KB
Permalinkből jpg
022_000076/0023.jpg
Permalinkből OCR
022_000076/0023.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde