Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Horváth László
Cím (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Tudományterület
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000075/0040
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 41 [41]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000075/0040

OCR

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 39 és Doering (2014) TIP (Technology Integration Planning — technológia integráció tervezése) modelljével folytatjuk. Bemutatjuk tovabba a TIM (Technology Integration Matrix — technoldgia integracié matrix) megkézelitést is (Harmes és mtsai., 2016). Ezeket a modelleket csak röviden ismertetjük, részletesebben a PIC-RAT (Passive-Interactive-Creative — Replace-Amplify-Transform; Passziv-Interaktiv-Kreativ — Helyettesit-Felerésit-Atalakit) modellre fogunk kiterni az alfejezet zäräsakent. Moersch (1995) LoTi keretrendszere egy egyszerü, hierarchikusan építkező logikäban mutatja be azokat a szinteket, amelyekkel jellemezhetök egy technolögia integräciöjänak ällomäsai. Kezdve a „nemhasznälattöl” (nonuse) a finomhangoläsig (refinement). A modell het szintet különit el (nemhasználat, érdeklődés, felfedezés, beillesztés, integráció, kibővítés, finomhangolás) és néhány mondatban jellemzi ezeket. Inkább egy gyakorlati keretrendszer, mintsem kutatási eszköz, bár jól felhasználható kategorizálási keretrendszerként. A szakirodalomban kevésbé elterjedt modell, elsősorban szintleíró jellege és korai megjelenése kapcsán mutattuk itt be. Hasonló szintezési logikát követ Puentedura (2006) SAMR modellje. Két alapvető dimenziót különíthetünk el: bővítés (enhancement) és átalakítás (transformation). A bővítés dimenziójában az első szinten a helyettesítés (substitution) áll, amikor a technológia egyszerűen helyettesít egy korábbi megoldást, de nem jelent funkcionális változást. A második szint a kiterjesztés (augmentation), ami a korábbi megoldás funkcionálisan feljavított helyettesítéseként értelmezhető. Átlépve az átalakítás dimenziójába, a következő szint a módosítás (modification), ahol a technológia már lehetővé teszi a korábbi gyakorlatok jelentős átalakítását. Végül, az utolsó állomás az átértelmezés (redefinition), amely során a technológia segítségével olyan feladatokat tudunk létrehozni, amelyek korábban nem lettek volna lehetségesek. Ez a modell is inkább gyakorlati relevanciával bír, ahogyan azt Hamilton és munkatársai (2016) is megerősítik. A modell nem veszi figyelembe az oktatási kontextust és elsősorban produktumalapú megközelítést alkalmaz a folyamatalapú megközelítéssel szemben. Hasonló kritikák jelennek meg Blundell és munkatársai (2022) cikkében 230, a modellt használó tanulmány áttekintése után. Roblyer és Doering (2014) TIP modellje már inkább folyamatalapon közelíti meg a kérdést. A TIP egy problémamegoldási modell, amely abban támogatja a pedagógusokat, hogy a megfelelő stratégiát követve, szükségleteiknek megfelelő technológiát válasszanak. Előremutató módon ebben a modellben már megjelenik az egyén céljainak a figyelembevétele (egészen pontosan pedagógiai célok figyelembevétele). A modell három lépcsőn keresztül vezeti a pedagógusokat. Az első lépésben a tanulási-tanítási szükségletek felmérésére fókuszál (a pedagógusoknak először meg kell határozniuk, hogy milyen relatív előnyökkel jár a technológia használata, majd át kell gondolniuk, hogy rendelkeznek-e a megfelelő kompetenci4kkal). A második lépésben az integráció tervezése valósul meg (célok és értékelés kialakítása, integrációs stratégiák kidolgozása, tanulási környezet felkészítése).

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.37 MB
Permalinkből jpg
022_000075/0040.jpg
Permalinkből OCR
022_000075/0040.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde