Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Horváth László
Cím (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Tudományterület
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000075/0039
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 40 [40]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000075/0039

OCR

38 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO .., rült be a modellbe a felhatalmazás a tanulásban (empowerment in learning), vagyis annak a dimenziója, hogy az adott eszköz (e-learning platform ebben az esetben) milyen mértékben támogatja a tanulást. A tanulás megtérülése mind a használati szándékot, mind a tényleges használatot szignifikáns prediktorként befolyásolta, a felhatalmazás a tanulásban viszont csak a tényleges használat kapcsán bizonyult szignifikáns prediktornak. A felsőoktatásban oktatók MOOC használati hajlandóságát vizsgáló kutatásukban Tseng és munkatársai (2022) szintén arra jutottak az UTAUT2-es modellt használva, hogy a várható erőfeszítés nem szignifikáns bejóslója a használati szándéknak. Ugyanígy, a hedonisztikus motiváció kapcsán sem találtak szignifikáns kapcsolatot. Hazai viszonylatban érdemes rátekintenünk Halász és Kenesei (2022) kutatására, amelyben a felsőoktatásban tanuló hallgatók online tanulási szándékát befolyásoló tényezőket mértek felaz UTAUT2-es modell alapvetéseit felhasználva. Modelljükben a személyes interakció iránti igényt és az önszabályozó tanulást emelték be, mint új tényezők, amelyeketaz UTAUT modell elemeit (várható teljesítmény, hedonista motiváció és várható szükséges erőfeszítés) bejósló tényezőként kezeltek. A vizsgálat eredményeként megerősítették az újonnan bevont változók szerepét. A személyes interakcióigény jelentős mértékű, negatív összefüggést mutatott a várható teljesítménnyel és a hedonista motivációval, míg szerényebb, de szintén negatív összefüggést a várható szükséges erőfeszítéssel. Az önszabályozó tanulás mind a három terület esetén szignifikáns prediktornak bizonyult. Az online tanulási szándékot leginkább a várható teljesítmény határozta meg, illetve ebben a kutatásban sem bizonyult szignifikáns prediktornak a várható szükséges erőfeszítés. A bemutatott néhány példán keresztül is jól látható, hogy a TAM modellek népszerűek az oktatáskutatás területén, a kutatók előszeretettel kísérleteznek a modell módosításával, új elemek bevonásával. A kutatások eredményei alapján érdemes odafigyelni a várható szükséges erőfeszítés változó működésére, hiszen több esetben sem volt szignifikáns prediktora a használati szándéknak. A következő alfejezet keretében áttekintünk néhány olyan, specifikusan az oktatás területére fókuszáló modellt, amely az oktatástechnológiai újítások pedagógiai gyakorlatba való ültetését vizsgálják. 1.2.1.3. Az oktatästechnolögiai újítások integrálása a pedagógiai gyakorlatba A technológiaintegráció és -elfogadás modelljeinek bemutatását az oktatásspecifikus modellek bemutatásával zárjuk. A modellek megjelenésének időbeli sorrendjében haladva először Moersch (1995) a technológia implementáció szintjei (LoTi — levels of technology implementation) modelljével kezdjük, majd Puentedura (2006) SAMR (Helyettesités, Kiterjesztés, Médositäs, Âtértelmezés — Substitution, Augmentation, Modification, Redefinition) modelljével folytatjuk. A sort Roblyer

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.28 MB
Permalinkből jpg
022_000075/0039.jpg
Permalinkből OCR
022_000075/0039.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde