OCR
34 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ .., tetizältäk: indokolt cselekves elmelete (Fishbein & Ajzen, 1975), technolögiaelfogadäs modellje 1,2 (Davis, 1989; Venkatesh & Davis, 2000), motiväciöelmeletek (különös tekintettel az extrinzik &s intrinzik motiväciöra), tervezett viselkedés elmélete (Ajzen, 1991), innováció terjedésének elmélete (Rogers, 2003), Bandura szociális-kognitív elméletének kiterjesztése a számítógép-használatra (kimeneti elvárások, énhatékonyság, szorongás stb.), illetve egy, a számítógép-használatra vonatkozó modell (illeszkedés amunkához, komplexitás, hosszú távú következmények, viszonyulás a használathoz, társas tényezők, támogató tényezők). A modellek vizsgálata mellett azt is figyelembe vették, hogy milyen eredményeket mutatnak a kutatások a különböző moderátorváltozók tekintetében. Az így kialakult modell a használati szándékon (BI — behavioural intention) keresztül jósolja be a tényleges használatot (UB — use behaviour). A modellalapján a használati szándékot a várható teljesitmény (PE — performance expectancy), a várható szükséges erőfeszítés (EE — effort expectancy) és a társas hatás (SI — social influence) jósolja be. Az elősegítő feltételek (FC — facilitating conditions) a modell szerint nem a használati szándékot, hanem közvetlenül a tényleges használatot befolyásolják. Az egyes kapcsolatok erősségét befolyásoló moderátor tényezők közül a nem (a várható teljesítmény, a várható szükséges erőfeszítés és a társas hatások kapcsolatát moderálja a használati szándékra vonatkozóan), az életkor (mind a négy befolyásoló tényező hatását moderálja), a tapasztalat (a várható szükséges erőfeszítés, a társas hatás és az elősegítő feltételek hatását moderálja) és az önkéntesség (a társas hatás erősségét befolyásolja) került beemelésre a modellbe. A modell elemeit és kapcsolatait a 2. ábra mutatja be.