Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0030
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 31 [31]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000075/0030

OCR

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 29 1.1.3.2. A digitális oktatás a mesterséges intelligencia tükrében Épphogy túllendült az oktatási rendszer a veszélyhelyzeti távolléti oktatás időszakán és elkezdte feldolgozni a tapasztalatokat, amikor egy újabb, sokkszerű jelenség söpört végig a nyilvánosság körében. Az OpenAIl által fejlesztett nagy nyelvi modell (LLM - large language model), a ChatGPT (generative pre-trained transformer) kapcsän kongattak meg ismét a tradicionAlis oktatäs végét jelző vészharangokat. Ezek egy része (még) túlzó kijelentések keretében a globális tanárhiány megoldásáról (Edwards & Cheok, 2018), a pedagógusok helyettesíthetőségéről (Guilherme, 2019) szólnak. Mérsékeltebb hangok inkább a mesterséges intelligencia potenciális gazdagító szerepét, a tanárok munkájának kiegészítését jelzik előre (Reiss, 2021). A felelősségteljes, etikus és transzparens használat kritériuma mentén értelmezhetjük a hozzáadott érték lehetőségét (Selwyn, 2022). A kutatások áttekintése során fontos kritikaként fogalmazhatjuk meg, hogy a legtöbb tanulmány nélkülözi a tanuláselméleti alapokat, nem tekint a pedagógusra aktív szereplőként és ezért sokszor kiforratlan pedagógiai megfontolásokra építenek (Zawacki-Richter és mtsai., 2019). Jelen tanulmány keretében nem tudunk részletesen kitérni a mesterséges intelligencia oktatásban való használatának relevanciájára. A terület olyan friss még, hogy további alapozó kutatásokat szükséges tenni a területen (részben erre irányul jelen kutatási program folytatásaként beadott új kutatási terv). A területről részletesebben lásd összefoglaló írásunkat, ami neveléstudományi perspektívából reflektál a mesterséges intelligencia oktatási alkalmazhatóságának kihívásaira és lehetőségeire (Horváth, in press). 1.1.4. Összefoglalás Az első fejezetben áttekintettük a digitális transzformáció jelenségének legfontosabb sajátosságait, fogalomrendszerét, illetve kutatásának főbb területeit. Bemutattuk azokat a társadalmi-gazdasági tényezőket, amelyek az oktatási szektor szempontjából relevánsak, ezzel illusztrálva azt a kettős szemléletet, amely jelen kötetet jellemzi. A komplexitás bemutatása érdekében a pedagógus professzióra helyeztük a hangsúlyt és a képesség-ökoszisztéma szemlélet jegyében értelmeztük azokat a változásokat és elvárásokat, amelyek a digitális transzformáció keretében fellépnek. Kitekintésként érintettük a pandémia, illetve a mesterséges intelligencia jelentőségét ezen folyamatok felerősítésében. Az áttekintés keretében többször utaltunk az innováció-elméleti perspektívára, valamint a technológia integráció modelljeire, egyéni és szervezeti tényezőire, így akövetkezőkben ezek áttekintése következik.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.15 MB
Lien permanent vers jpg
022_000075/0030.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000075/0030.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu