Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0029
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 30 [30]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000075/0029

OCR

28 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ .., volt a stresszel és a szorongással való megküzdésben. Ugyanez a terület az oktatók körében is releváns. Chogyelkáné Babócsy és munkatársai (2023) a technostressz jelenségét vizsgálták, amelyben meghatározó szerepe volt a digitális pedagógiai kompetenciänak, a munkatärsi tämogatäsnak &s az IKT-önhatekonysägnak. Ha a specifikusabb, tanulás-tanítás területét érintő eredményekre térünk rá, akkor korábbi kutatásunk alapján azt láthatjuk, hogy az oktatók alapvetően a tudásszerző tevékenységeket (a hallgatók valamilyen csatornán információt szereztek, pl. feltöltött prezentáció) erősítették meg és a korábbi gyakorlathoz képest csökkentek a megbeszélésre, együttműködésre, gyakorlásra épülő tevékenységek. Ezzel párhuzamosan a hallgatók erőteljes motiválatlanságról, személyes és családi problémákról számoltak be, amelyeket értelemszerűen figyelembe kell venni a tanulási-tanítási folyamat során. A kutatás eredményei alapján az oktatók elsősorban a kurzusaik tervezett tanulási-tanítási tevékenységeit változtatták meg az átállás során, a célokon és a tanulási eredményeken kevésbé változtattak (bár ilyen is előfordult). Az oktatói nézőpont is megerősíti a hallgatók által észlelt eltolódást a tanulási-tanítási módszereket tekintve (hangsúlyosabb a tudásszerzés, csökkenő gyakoriság a megbeszélések területén). Pozitívumként emelhető ki, hogy az oktatók új tanítási, értékelési módszereket sajátítottak el ezen időszak alatt (Horváth és mtsai., 2021). Tovább ärnyalva az oktatók tapasztalatait, Kálmán és munkatársai (2021) öt komplex pedagógiai dilemmát emeltek ki a távolléti oktatás tapasztalataiból kvalitatív kutatásukban: arctalanság, felelősségvállalás, túlterheltség, motivációvesztés, online tanítás eredményessége. Az arctalanság dilemmája (online oktatás keretében az élő, szinkron videó-konferencia keretében zajlott órán akamera bekapcsolásának kérdésköre) kifejezetten érdekes pedagógiai kérdéseket vet fel. Bár a pandémia keretében megvalósuló digitális oktatás tapasztalatainak szisztematikus áttekintésére nincs lehetőségünk jelen tanulmány keretében, az itt bemutatott néhány fontosabb tapasztalat és eredmény fontos keretet jelent a kutatás szempontjából, hiszen ezek azok a jelenünket befolyásoló aktuális folyamatok, amelyek értelemszerűen az empirikus adatokon keresztül is érzékelhetőek. Témánk szempontjából kiemelt jelentőségű a pedagógusképzés területe, amely vonatkozásában Rausch és Misley (2021) is megerősítik, hogy a tapasztalatokat fontos visszaforgatni a rendszerbe a digitális pedagógiai kompetenciák fejlesztése érdekében, A kitekintés keretében még egy további területet érdemes részletesebben megvizsgálnunk, ez pedig a mesterséges intelligencia.

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.19 MB
Permalink zum JPG
022_000075/0029.jpg
Permalink zur OCR
022_000075/0029.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu