OCR
28 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ .., volt a stresszel és a szorongással való megküzdésben. Ugyanez a terület az oktatók körében is releváns. Chogyelkáné Babócsy és munkatársai (2023) a technostressz jelenségét vizsgálták, amelyben meghatározó szerepe volt a digitális pedagógiai kompetenciänak, a munkatärsi tämogatäsnak &s az IKT-önhatekonysägnak. Ha a specifikusabb, tanulás-tanítás területét érintő eredményekre térünk rá, akkor korábbi kutatásunk alapján azt láthatjuk, hogy az oktatók alapvetően a tudásszerző tevékenységeket (a hallgatók valamilyen csatornán információt szereztek, pl. feltöltött prezentáció) erősítették meg és a korábbi gyakorlathoz képest csökkentek a megbeszélésre, együttműködésre, gyakorlásra épülő tevékenységek. Ezzel párhuzamosan a hallgatók erőteljes motiválatlanságról, személyes és családi problémákról számoltak be, amelyeket értelemszerűen figyelembe kell venni a tanulási-tanítási folyamat során. A kutatás eredményei alapján az oktatók elsősorban a kurzusaik tervezett tanulási-tanítási tevékenységeit változtatták meg az átállás során, a célokon és a tanulási eredményeken kevésbé változtattak (bár ilyen is előfordult). Az oktatói nézőpont is megerősíti a hallgatók által észlelt eltolódást a tanulási-tanítási módszereket tekintve (hangsúlyosabb a tudásszerzés, csökkenő gyakoriság a megbeszélések területén). Pozitívumként emelhető ki, hogy az oktatók új tanítási, értékelési módszereket sajátítottak el ezen időszak alatt (Horváth és mtsai., 2021). Tovább ärnyalva az oktatók tapasztalatait, Kálmán és munkatársai (2021) öt komplex pedagógiai dilemmát emeltek ki a távolléti oktatás tapasztalataiból kvalitatív kutatásukban: arctalanság, felelősségvállalás, túlterheltség, motivációvesztés, online tanítás eredményessége. Az arctalanság dilemmája (online oktatás keretében az élő, szinkron videó-konferencia keretében zajlott órán akamera bekapcsolásának kérdésköre) kifejezetten érdekes pedagógiai kérdéseket vet fel. Bár a pandémia keretében megvalósuló digitális oktatás tapasztalatainak szisztematikus áttekintésére nincs lehetőségünk jelen tanulmány keretében, az itt bemutatott néhány fontosabb tapasztalat és eredmény fontos keretet jelent a kutatás szempontjából, hiszen ezek azok a jelenünket befolyásoló aktuális folyamatok, amelyek értelemszerűen az empirikus adatokon keresztül is érzékelhetőek. Témánk szempontjából kiemelt jelentőségű a pedagógusképzés területe, amely vonatkozásában Rausch és Misley (2021) is megerősítik, hogy a tapasztalatokat fontos visszaforgatni a rendszerbe a digitális pedagógiai kompetenciák fejlesztése érdekében, A kitekintés keretében még egy további területet érdemes részletesebben megvizsgálnunk, ez pedig a mesterséges intelligencia.