OCR
I. ELMÉLETI HÁTTÉR 2I munkaerő után, így megnövekedtek az alternatív lehetőségek is. Míg nemzetközi tendenciákkal egyező módon korábban nagyobb mértékű volt a tanárhiány a települési hierarchiában lefelé haladva, addig 2016 után a budapesti iskolákban is jelentősen megnőtt a hiány ( Varga, 2023). A fentiek alapján jól látható, hogy az idői és regionális tényezőket is figyelembe kell vennünk, amikor a pedagógusprofessziót munkaerőpiaci szempontból vizsgáljuk. A képesség-ökoszisztéma szemlélet a képességekre helyezi a hangsúlyt, így a következőkben ebből a szempontból vizsgáljuk a professziót. A képesség-ökoszisztéma megközelítés szellemében gyűjt és közöl adatokat a nemzeti munkaerőpiacok állapotáról az Európai Szakképzésfejlesztési Központ (European Centre for the Development of Vocational Training - CEDEFOP). Az Euröpai Kepesseg Index (European Skills Index — ESI) a nemzeti képességrendszerek jellemzői indikátorai alapján mutatja be a képesség fejlesztés (skills development), a képességaktiválás (skills activation) és a képességparositas (skills matching) területeit. A képességfejlesztés egy adott ország képzési rendszerének kimeneti adatait mutatja a fejlesztett képességek területén. A képességaktiválás a munkaerőpiaci aktivitás mértékét fejezi ki, aképzés-munka átmenet hatékonyságát jellemzi. A képességpárosítás területe pedig arról ad visszajelzés, hogy a munkaerőpiacon milyen hatékonyan taläl egymäsra a képességkereslet és -kindlat (CEDEFOP, 2023a). Az ESI kompozit mutatója 100-as skálán értékeli az egyes dimenziókat. Ebben a rendszerben Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el (53 pont). Az egyes dimenziókat tekintve a legerősebb terület a képesség párosítás (73 pont), amelyben Magyarország a TOP 10 országok között van, míg a képességfejlesztés (44 pont) és a képességaktiválás (39 pont) területén gyengébben szerepel. Magyarország az egyik legjobb eredményt az alulfoglalkoztatott részmunkaidős munkavállalók területén éri el, míg az egyik legrosszabb teljesítményt a digitális kompetenciák területén produkálja, amely az oktatás digitális transzformációja szempontjából különösen fontos terület lehet (CEDEFOP, 2023b). A CEDEFOP képesség előrejelzése alapján 2021-ről 2035-ra az egyik legtöbb nyitott pozícióval rendelkező terület apedagógusprofesszió lesz Magyarországon (CEDEFOP, 20230). A CEDEFOP a , teacbing professional" kifejezést használja az International Standard Classification of Occupations — ISCO rendszere alapján, amely a felsőoktatásban, szakképzésben, középfokú oktatásban, alapfokú és kora gyermekkori nevelés-oktatásban és egyéb területeken dolgozó pedagógusokat, oktatókat foglal magában. Egy másik forrás is megerősíti ennek a területnek a fontosságát. Az OECD Skills for Jobs 2021-es adatbázisa alapján Magyarországon az egyik legnagyobb hiányt, illetve keresletet az oktatás és képzés (education and training) kompetencia területén jelzi (2022-ben a legnagyobb kereslet a digitális kompetencidkra iranyul) (OECD, 2023a). Az OECD adatbazisa az O-NET-SOC