OCR
1. ELMÉLETI HÁTTÉR I.I. A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ÉRTELMEZÉSE Az oktatás világát jelenünkben több olyan hatás is éri, amelyek alapvető funkcióinak (képzési program kínálat, tanulás-tanítás szervezése és módszerei, értékelés stb.) átgondolására ösztönzi vagy kényszeríti a rendszert. Ilyen felforgató (disruptive) vältozäsokat okoz(hat)nak például a technológiai változások, a munkaerőpiac átalakulása, a demográfiai változások és a migráció, a populista politika és újfajta autokrata rezsimek terjedése, a továbbra is fennmaradó és új társadalmi egyenlőtlenségek, a változó nemi szerepek, klímaváltozás és globalizáció (Rado, 2020). Az OECD legfrissebb jelentése, amely áttekinti az oktatást érintő változásokat, trendeket, szintén kiemeli (tágabb társadalmi-gazdasági kontextusba helyezve) a jövő munkavállalóinak felkészítésében az oktatási rendszer felkészültségének kérdését (OECD, 2022). Ez egy komplex kérdéskör, ami nem csak a tanulási-tanítási folyamatokat vagy az oktatás tartalmát érinti. A felsorolt társadalmi-gazdasági változások nyomán változnak az elvárások az oktatási rendszerrel szemben, de változnak azok a lehetőségek is, amelyeket az oktatási intézmények alkalmazni tudnak a céljaik elérése érdekében (pl. digitális oktatás). A változások előtérbe helyezik és megerősítik az élet minden területére kiterjedő (life-wide learning) és az élethosszig tartó tanulás (lifelong learning) fontosságát. Ebből kifolyólag kutatásunkban nem az oktatási szektor egy specifikus szeletére fókuszálunk, hanem a pedagógus professziót helyezzük előtérbe, amin keresztül integráltan tudjuk értelmezni a felsőoktatás (pedagógusképzés) és a köznevelés (pedagógusok munkahelye, munkahelyi tanulás színtere) egységét, kapcsolódását, feltérképezve a tágabb tanulásipar (learning industry) jelentőségét is (pl. munkaerőpiaci elvárások, a tanári kompetenciák alternatív felhasználási területei pl. oktatástechnológiai vállalkozások stb.) világát is. A változó munkaerőpiaci-igényekkel kapcsolatban is az egyik meghatározó változást a technológiai fejlődés jelenti, ezért kutatásunkban a tágan értelmezett, digitális transzformáció fogalmára és az ennek nyomán felmerülő változásokra helyezzük a hangsúlyt, de nem szabad elfelejtenünk, hogy a változások hátterében további, hasonlóan komplex jelenségek állnak. Továbbá az is indokolja a technológiai változásokra helyeződő hangsúlyt, hogy 2023-ban már nemcsak egy erősen digitalizálódó munkaerőpiacra kell felkészítenie az oktatási rendszernek a tanulókat, hanem magának az oktatási rendszernek is