Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Sorozat
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000072/0036
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 37 [37]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000072/0036

OCR

MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: MESTER: TANÍTVÁNY: „EGYETLEN TANULMÄNYKÖTET” A szinhäzat, vagyis a „szinelätäs helyet”, ezt a hetköznapokba csúszott ünnepi összeverődést mi más tartaná életben, mint a közös bűnök nyilvános bemutatása? A kérdés tehát alapvetően a következő: Vajon emlékszik-e még erre a tapasztalatra a színház? Ha a Ravensbrücki passi6 jelen idejűvé, azaz élettényé válhat a magányos olvasó vagy a verset hallgató lelkében, akkor a közösségi játékok esetében még inkább lehetséges ez. Gondolj a görög színházra: még a titokban, öntudatlanul elkövetett incesztus vagy a szerelmi bosszúból elkövetett gyermekgyilkosság is közös, pontosabban a magát megnevezni tudó közösség bűne. A szélsőséges, mondhatni marginális indulatok a színházi esemény egésze révén a centrumba kerülnek és a közösség dolgává válnak. Pilinszky sokáig hitt ebben, mármint a bűn és a bűntudat színrevitelének társadalmi , hasznában", ez aligha kétséges. Egy szelíd vallási reformer volt, aki eljutott hittapasztalata legvégső határáig. »Hasznossäg”: szándékosan idézted Luther Mártont vagy véletlenül? Szerinted? A reformáció 95 tételében Luther kétszer is használja a hasznosság szót (utile), lelki értelemben. Allithatjuk-e, hogy művészetvallást alapított Pilinszky, mint mondjuk a színház nyilvános, mindenestől hívságos tereit maga mögött hagyó és a saját kolostorába zárkózó Jerzy Grotowski? Akit, és ez külön figyelemre méltó, a dogmatizmus vádjával illet Pilinszky az új színház születését bejelentő, alapító iratában..."? Nem kétséges. Ez a hit kergette Pilinszkyt abba a kétségbeesésbe, amely a halála előtti utolsó és végleges elhallgatásához vezetett. ,Vertikális színház": például ilyen szóösszetétellel állt elő. És: „vertikális regény" vagy , tökéletes vers" — ezeket is emlegette, mániákusan. Inkább talán forró lázban dideregve. Ezért lázas a Beszélgetésekben, és ezért szorul ápolásra. A gyógyulásban ráadásul egyedül Sheryl Sutton részesítheti, és nem azok, akik meghívták őt Párizsba. Betegeskedése kapcsán föl sem merül meghívója, Pierre Emmanuel neve, mondjuk, pedig ez volna , logikus", hogy ő intézkedjen. De neki nem orvosra és kezelésre, hanem valami egészen másra van szüksége. Megváltásra? .35 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.08 MB
Permalinkből jpg
022_000072/0036.jpg
Permalinkből OCR
022_000072/0036.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde