OCR
TANÍTVÁNY MESTER TANÍTVÁNY MESTER TANÍTVÁNY MESTER TANÍTVÁNY MESTER TANÍTVÁNY MESTER VISKY ANDRÁS : Jelentéssel bíró cselekvés: a kilépés megváltoztatja a nézésünket, ezt mondod? : Szétszórt figyelmünket szedi össze: egyszerre látjuk az Egyet és látjuk az Egészt. : Sőt látjuk azt is, hogy mi vagyunk azok, akik nézzük, és akik nézünk. : Pontosan. A rab nem csak kilép, nem csak elszakad, ez ugyanis nem volna elég: ő be is lép a személyére szabott , kockacsendbe", ebbe az áttetsző , white cube"-ba, aminek a létezéséről nem is tudtunk, és ahol egyszerre megtalálja magát. : Mi meg alig bírjuk elviselni ezt a hirtelen támadt élességet. : Valaki látva látszik: ritka, elkülönböző és sorsfordító esemény nemcsak annak, akit néznek, hanem annak is, aki néz. : , Megáll" a csendben, fölfedezzük őt: egy embert látunk magunk előtt. Tanúi vagyunk egy ember megszületésének, aki megszületésével a mi világra jövetelünket tanúsítja. Vele történünk, egyidejűvé válunk vele: , kilépünk" gondatlan figyelmünk fogságából, és , megállunk? mi is vele. : Csupa egyidejűség, ezt mondtad az előbb: valóban ez , történik". Ahogy nézzük, mert a vers már az első szóval frontálisan szembehelyez bennünket a fogollyal, úrrá lesz rajtunk is a ,hunyorgäs”. Milyen jó szó: az álom és az ébrenlét közötti, önkéntelen vibrálása a szemnek: a misztikus transzra is jellemz6 nystagmus. Minden hunyorog, fekete-fehér, hibás filmszalagok módján, a vetített kép is, a szemlélő is. Vakító rebbenés: az arányok radikálisan megváltoznak. Szemben velünk megtörténik a kilépés, ezen az oldalon meg, ahol mi állunk, a kiválás azonnali visszhangjaként, a kimozdulás; pontosabban: kimozdíttatás. Mert mi is állunk, nem kétséges, szemben az ártatlan áldozattal, és félni kezdünk ettől a magánytól, ami olyan közel kerül hozzánk, mint még ember magánya sohasem, még a magunké sem, bizonyosan. : Ártatlan áldozat, azt mondtad. Honnan tudhatjuk, hogy ártatlan? : A vers címe egyértelművé teszi: a haláltábor megnevezése, Ravensbrück, és a címben szerepelő , passió". Ezt még tovább hangsúlyozza az első állítmány, , kilép", és a határozatlan alany. A ,valaki" az ,egyetlen" értelmében, akiben minden fogoly benne van egyszersmind. Minden kétséget kizáróan egy megtizedelési szertartás szereplőivé váltunk. Még halljuk a kiszámolás visszhangjait, a személytelen ,,zehn” még ott hasitja a levegot felettiink. A rab « 32 ¢