Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0021
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 22 [22]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000072/0021

OCR

SEPSI ENIKŐ Pilinszky választása, hogy A süket pillantását a versen keresztül közelíti meg, a költő esztétikájának középpontjába vezet bennünket. Pilinszkynek volt betekintése a színház világába, de napi kapcsolata nem volt a színházi gyakorlattal. Megközelítése költői maradt. A süket pillantása után írt versek Pilinszky költészetének jól ismert főbb témáit mozgósítják: a gyilkosság mint passió, a mise része; a tanú állapot mint az emberiség ontológiai státusza; a mozdulatlanság mint a költészethez illő mozgás; a költészet jelen idejű praesens perfectum perpetuum, azaz olyan jelen, amely nemcsak a jelenlétre van hatással, hanem újra és újra megtörténik. KÖVETKEZTETÉS 1997-ben a Collége de France színházantropológiai tanszékének megalapításakor elhangzott székfoglaló beszédében Grotowski két tendenciát különböztet meg a színházban. Az elsőt artificiel-nek nevezi (és a latin ars, artis szóból származtatja), amelyben az előadás minden eleme pontosan meghatározott, és bizonyos értelemben ezeknek az elemeknek a ,montázsa" nem a színpadon, hanem az előre meghatározott játék hatásaként a néző elméjében jön létre. A megjelenítő művészetekben (l art comme présentation) egy olyan előadás-értelmezésen dolgoznak, amely a befogadó percepciójában jelenik meg. Ha a montázs minden elemét megfelelően dolgozták ki — ahagyomány vagy a rendező intenciója szerint -, akkor a befogadó tudatában körvonalazódik egy kép vagy egy történet. Ez a tendencia jellemző Robert Wilson színházára és néhány távol-keleti színházi formára, mint például a Pekingi Opera vagy a Nó-színház. A másik tendencia az ún. organikus, amelyben a montázs bizonyos értelemben a vehiculummá váló színészben jön létre (a kifejezést Peter Brook alkalmazta Grotowski színházára), az eredményt pedig a cselekvést végző művészre gyakorolt hatás. A rítusok annak az akciónak az elemei, eszközei, , amelyet a cselekvést végző személyek testükön, fejükön és szívükön végeznek".? Az akció , részleteiben objektivizált performatív struktúra".? A közönség (mintha-nézők) tanúja ennek a vertikalitás felé vezető akciónak (liftezés)?". Pilinszky prózájáról és költészetéről szóló jelen írásom megerősíti Grotowski megfigyelését. A rituálé, még akkor is, ha kvázi rituálé vagy költői rituálé, nem teszi lehetővé a néző számára, hogy teljesen elkülönüljön a jelenettől. Az antropológiai értelemben vett rítus egyenesen megköveteli a részvételt. Erre hívja fel a figyelmet a költő Grotowskiról szólva az Oratorikus 2 Jerzy Grotowski: A színházi társulattól a vehiculum-művészetig, ford. Fejér Irén — Pászt Patrícia, Világszínház, XII. évf., 1998/3, 36. 3 Uo. 4 Uo., 37. s 20 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.14 MB
Lien permanent vers jpg
022_000072/0021.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000072/0021.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu