OCR
SEPSI ENIKŐ kezelte az időt"," és kiterjesztette az előadás terét a templomtól az utakon át a résztvevők otthonáig. Wilson 1970. augusztus 23-án kelt másik levele a következőket mondja a rituálé és a színház közötti kapcsolatról: Mindig is azt gondoltam, hogy a rituálé van mindennek a mélyén. A színdarabok mintha megszállottan a rituális tevékenység körül forognának. A baj csak az, hogy a művészek általában csak belepottyannak, anélkül, hogy tudnák. Azok pedig, akik, mint Peter Brook a Seneca Oedipusának rendezésében, azonnal rituális értelmezést keresnek, gyakran elvétik. Ha egy sémából túl sok elem ragad meg a résztvevők fejében, az élet eltűnhet a munkából. Genet nagyon érdekes a rituálé szempontjából a kifordított katolicizmusával, a Mise iránti rajongásával, ahogy szüksége van a Jóra, hogy az általa imádott Gonoszt bátorítsa. A vallásnak és a dc$ámának egymásra kell találnia. Grotowski elgondolása a szekularizált szentté válásról. Végül is egyesek szerint a színháznak vallásos gyökerei vannak. [...] Vissza kell találnunk a tragikus vízióhoz: hogy az ember mulandó, véges, halálra és feledésre ítélt. Úgy tűnik, az embereket jobban érdeklik az Eslin Intézet és a Káma Szútra változatos tapasztalatai. Túllépni a hús-vér testen. Elégetni, teljesen. Grotowski elgondolása. [.... Nem elvont és álfilozófiai módon, hanem tényleg a színház tüzes vasfogóit a résztvevőkre helyezve. Egy kis Artaud. Leforrázni őket. [...] Az élet mély és igaz megközelítése és értékelése rituális lesz, ebben biztos vagyok." Ez az idézet megnevezi és kiemeli A süket pillantása alkotási időszakának, vagyis Wilson korai alkotásainak fő inspirációs forrásait: Genet kifordított katolicizmusát; Jerzy Grotowski rituális színházát, amelynek fő célja nem az előadás létrehozása, hanem az, ahogy a színész él és tréningezik az előkészítési folyamat során (,világi szentnek lenni"); végül Artaud eredeti „theätre de la Cruaute”-jät, a kegyetlen szinhäzat. A potencidlisan az orosz—6rmény misztikus Gurdjieff (Gurgyijev) hatása alatt álló Peter Brook ellenpéldaként jelenik meg, bár Gurdjieff nevét ez a szöveg nem említi. (Gurdjieffre viszont erősen hatottak az isztambuli kerengő dervisek és a századfordulós Közép-Ázsia szufi misztikusai.) Pilinszky az 1960-as években Grotowski laboratóriumi színházával is megismerkedett, és cikkeket írt Az állhatatos hercegről. Grotowski annak előképe lehetett, amit Pilinszky 19 Uo., 136-137, (Theater for Tourists fejezet). 1! Rare Book g Manuscript Library, Butler Library, Columbia University, New York, Robert Wilson Papers, Box 81, “Performing jobs” label. Letters of Robert Wilson to Antony Scully in September 1970 about Woodstock College program, Center for Religion and Worship, New York. A leveleket koräbban publikältam: Le “théâtre” immobile de Jänos Pilinszky — lu dans l’optique de Mallarmé, Simone Weil et Robert Wilson, Parizs, LHarmattan, 2014, 146-147. (Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 109-110). + 14 »