OCR
ELŐSZÓ ——o— 2021-ben kettős évfordulót ünnepelhettünk: száz éve született és negyven éve halt meg Pilinszky János. Életműve azonban máig élő — sőt, az évek számos új kutatást inspiráltak az alkotó halála után is, ezek közé tartoznak a színházi és filmes víziójával kapcsolatos vizsgálatok. A Károli Gáspár Református Egyetem — partnerségben a Petôfi Irodalmi Múzeummal, a Nemzeti Színházzal, a Csokonai Színházzal, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézettel, a kolozsvari Babes—Bolyai Tudomanyegyetemmel — a Petőfi Kulturális Ügynökség támogatásával 2021. november 26—27én ünnepi konferenciával, művészeti eseményekkel és hallgatói pályázatokkal ünnepelte a kettős évfordulót. A meghívott előadók a témában már publikált egyetemi oktatók, kutatók, művészek, jelenlegi vagy volt egyetemi hallgatók, doktoranduszok voltak. A konferenciát művészeti események, ötven napon át tartó Youtube-bejelentkezés, a születésnapot megelőző száz napban pedig rádiós műsorok, illetve Facebookra feltett vizuális anyagok egészítették ki. A károlis hallgatók az eseményt megelőzően Pilinszky-idézetekhez mozgóképes anyagokat készíthettek. Jelen kötet témája Pilinszky János színházhoz és filmhez kapcsolódó tevékenysége, azaz színházi víziója, dráma- és kritikaírói munkássága, valamint ezek forrásai, munkáinak színházi és filmes feldolgozásai, ezek hatástörténete, utóélete, irodalom-, színház- és filmtörténeti jelentősége, a műfajköziség lehetőségeinek maximális figyelembe vételével. Sepsi Enikő tanulmánya Pilinszky színházi és filmes vízióját vizsgálja a versben, a ,papirszinhazban” és a szinpadon. A rítus és a szertartás színházi megközelítésének költői következményeit, valamint a tanú állapotról alkotott nézeteit elemzi egy olyan időszakban, amikor a liturgia és a szertartás megjelent Robert Wilson színházról való gondolkodásában is, ezzel megteremtve a kötet műfajokon átívelő elméleti kereteit. Visky András dialogikus írásában a Beszélgetések Sheryl Suttonnal című Pilinszky-művet drámaként értelmezte, és (mások