OCR
1. CÉLOK, MÓDSZEREK, FORRÁSOK 23 ünnep szűkebb értelemben vett idejét az előkészületekkel és a lezárással együtt figyeljem meg, ez alkalmanként együttvéve legalább hat-nyolc napot tett ki. Évek során az ünneplés ünnepi és hétköznapi jellegű eseményei között nem maradt olyan, amit ne láthattam volna többször is egészen közelről, megfigyelőként és résztvevőként. Természetesen számos rövidebb-hosszabb interjúra került sor mindenfajta csoportba tartozó résztvevővel, specialistákkal, rendezőkkel, így a hierarchia vagy a munkamegosztás minden fokán álló emberrel több alapos beszélgetés is készült. Ez nem korlátozódott az ünneplés idejére, hiszen az az ilyesmire csak korlátozottan alkalmas: azontúl is sor került több értelmező-elemző beszélgetésre. A vissza-visszatérés azt is lehetővé tette, hogy jelenségek utólagos megítélésére is fény derüljön, vagy hogy azok mikéntje vagy miértje évek múltán váljék világossá. Az interjúanyag mennyiségét nehéz számszerűsíteni, a többféle találkozás, beszélgetés együttes jegyzetanyaga mintegy 600 oldalt tesz ki. Nagyszabású esemény vajmi kevés eséllyel figyelhető és ragadható meg egyedül. Igyekeztem megsokszorozni az elemezhető tapasztalatokat, hogy kihasználhassam egy ,többfókuszú? terepmunka lehetőségeit. A gondolat ugyan egyszerű, a kivitelezéshez azonban közre- és együttműködők kellettek. Ezért éveken át 1993-ban, 1994-ben és 1996-ban, majd 1999-ben és 2005-ben néprajz szakos diákjaimat is bevontam a munkába: szemináriumokon készítettem fel őket, közösen gondoltuk át a feladatokat, pályáztunk anyagi forrásokra, megfigyeléseinket összehangolt terv szerint végeztük. (Az így nyert tanulságos kutatási anyag felsorolása a szakirodalomé és a sajtóé után kapott helyet.) 1993-ban szoros együttműködésben dolgoztunk Tánczos Vilmossal és a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem néprajz szakos diákjaival, akiket tanáruk úgy irányított, hogy páronként kísértek el egy-egy zarándokcsoportot.? A cél az volt, hogy többen együtt legyünk ott egy összetett eseményen, összehangolt munkával egy időben figyeljük meg a búcsú több terét, az ott zajló eseményeket, és osszuk be a munkát úgy, hogy valaki vagy valakik éjjel-nappal mindig talpon, „megfigyelöälläsban” legyenek. A „multi-sited”, azaz több szinterti terepmunka-mödszertan mintäjära ezt nevezhetnénk több szempontú, vagy akár „multi-focal”, többfökuszü kutatäsnak is, ha ez nem lenne kissé félreérthető.!? Fő adatgyűjtési módszerem a kilencvenes években a résztvevő megfigyelés volt. Közismert, hogy ez a manapság széles körben elterjedt terepmunka-módszertani fogalom a kulturális és szociális antropológia eszköztárából származik. Általában azt az egy éven keresztül végzett kutatómunkát szokás érteni rajta, amit az antropológus a terepen végez, számára új nyelvi, természeti és társadalmi környezetben, ahol ki van téve a kulturális sokkoknak, ahol ki kell magát ismernie, s amelynek során megszerzett tapasztalatait mintegy le kell fordítania a saját tudományos közössége 9 Lásd Gazda-Benedek 1997, Fosztó 1999, Tánczos 2016. 10 A fogalom rövid kifejtése: Lajos 2015. A kiterjedt szakirodalom és módszertan hazai alkalmazása: Turai 2016, 2019.