OCR
20 I. BEVEZETÉS mivel ez nagyon erős fordulatnak, új kezdetnek mutatkozott, azt a célt tűztem ki, hogy ezt az újjáéledési és újjáalakulási folyamatot egy hosszabb kutatással figyelemmel kísérem. Kezdetben nem is gondoltam ennél sokkal többre. Vonzott a feladat újdonsága: ne csak a múltra irányuló visszaemlékező elbeszélések alapján, hanem folyamatosan végzendő hosszú távú megfigyelés alapján lehessen feldolgozni egy ősi szokás alakulását. Ilyesmit korábban senki nem végzett, alig is végezhetett: amikor az 1970-es években Magyarországon is kibontakoztak a jelenkutatási törekvések, akkor azok főként a mindenkori kutatást megelőző évtizedre vonatkoztak, nem pedig az „itt &s most” idejere. A „szokäs” ez esetben ráadásul nem valamiféle elmúlóban lévő jelenségegyüttes, amit erőnek erejével, mesterségesen igyekeznek fenntartani (mint a folklorizmusjelenségek többségét), hanem egy minden korábbinál nagyobb, immár százezres nagyságrendű tömegeket vonzó ünnep egy határon túli magyar Mária-kegyhelyen. Az előkészítés után így került sor az empirikus kutatás fő szakaszára 1992 és 1997 között, amikor minden évben kutattam a búcsúban. Később még 1999-ben, 2001-ben és 2005-ben, összesen tíz alkalommal voltam jelen - elsősorban aktív megfigyelőként, másodsorban résztvevőként -, hogy egy tervezett monográfiához néprajzi jelenkutatást végezzek. További három alkalommal, 2009-ben, 2010-ben és 2011-ben már nem annyira kutatóként, mint inkább a Duna Televízió felkért szakértőjeként és családtagként figyelhettem az újabb fejleményeket. A következő években egy tervezett könyv leendő fejezeteiben leírtam és elemeztem néhány témakört: a hagyomány és hagyományalkotás viszonyát, a búcsú térszerkezetét, az 1990-es első szabad búcsújárást, a búcsúsok tárgyait, a csíkszentgyörgyiek és a bukarestiek búcsújárását, a vonzáskör változásait." Az anyag feldolgozására és a tervezett könyv véglegesítésére hosszabb kitérő után, jóval később került sor. Amikor a búcsújárás jelenkorának intenzívebb kutatását 2001-ben lezártam, úgy találtam, hogy a formálódó jelen nem érthető meg a múltja nélkül. Ahogy nekifogtam néhány homályos kérdést tisztázni, egyre több forrás bukkant fel, s évek elteltével szinte , elborított" a kegyhely több száz éves múltja. Egyre több részletnek kezdtem utánajárni, így újabb tanulmányok születtek olyan témákban, mint az eredettörténet, a ferencesek moldvai kolduló körútja, az alakulástörténet, a vonzáskör kiszélesedése, a bukarestiek zarándoklata, értelmezési viták a dualizmus idején, a labarumba felírt facigerek sora, csodatörténetek hagyományozódása.? Ezek nyomán született meg összefoglaló könyvem a búcsú történetéről, de a történeti feltárást azután is folytattam.? Amikor 2005-ben és 2009-2011-ben visszatértem a búcsúba, majd újra elővettem az 1990-es években gyűjtött anyagomat, láttam, hogy mennyi minden folytatódik, mennyi minden vál! Mohay 1992, 1996, 1997, 2008a, 2011, 2014. 2 Mohay 2000, 2003, 2004, 2006, 2007a, 2007b, 2007c, 2009. 3 Mohay 2010, 2012, 2015a, 2015b.