Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Lanszki Anita
Title (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Field of science
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Type of publication
monográfia
022_000041/0034
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 35 [35]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000041/0034

OCR

34] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban nem váratott magára sokat az első sorozat sem (A Tenkes kapitánya, 1963-1964). A filmre jellemző filmnyelvi, narrációs technikák és műfajok megfigyelhetőek a sorozatokban is. A serial sorozatokban az epizódok cselekménye egymásra épül. Az akár több évadon keresztül bonyolódó cselekmény, annak összes cselekményszálával, a rádiójátékok és a 19. századi újságokban közölt folytatásos regények hagyomanyat viszi tovabb. A szerialikus sorozatrészekben az események a szereplők viszonyrendszerere gyakorolt hatásuk miatt érdekesek. Egy-egy epizód ugyanolyan alapszerkezet szerint épül fel: 3-4 cselekményszálat beszél el, és a részeket cliffhangerrel, azaz nyitott kérdéssel köti össze. A nézőket a folyamatosan alakuló cselekmény bilincseli a képernyőhöz. Ezzel szemben a seriesek epizódjai lezártak, minden egyes rész visszaviszi a szereplőket az egyensúlyi helyzetbe. Az epizódok önálló elbeszélésegységet alkotnak - csak a főszereplőgárda, a műfaj és a tematikus alapelemek azonosak. Az ilyen sorozatok részenként csak egy vagy kettő cselekményszálat bonyolítanak. Sorozatelbeszélések esetén műfaji és célcsoportonkénti fragmentációról is beszélhetünk csakúgy, mint a hollywoodi filmek esetén. Eltérés viszont a mozifilmek narratív struktúrájától, hogy az expozíciós rész rövid vagy hiányzik az epizódok elejéről, illetve a szereplők és a cselekmény szintjén többször tűnik fel ismétlődő (emlékeztető) elem (Mittel, 2006). Az ezredfordulón megjelentek az audiovizuális tartalomszolgáltatási piacon a mozifilmeket és az évtizedekig bulváros témájú, kliséktől hemzsegő sorozatok helyett komplexebb narratívájú high concept sorozatokat gyártó és forgalmazó szolgáltatók. Mindez válasz volt a már a "80-as években elkezdődött folyamatra, amikor a televíziós narratívumok befogadását, idejét és tartalmát a nézők egyre inkább kontrollálni tudták. A VHS-, majd DVD-technológia, a tematikus kábeltelevíziók megjelenésétől és térhódításától kezdődően lehetővé vált az adásidő-független televíziózás. A kultikus filmeket és sorozatokat a rajongók korlátlanul, bármilyen időpontban megnézhették, és egyszerre több epizódot is megtekinthettek. A csatornák és műsoraik nézettsége csökkent, ezzel párhuzamosan a nézők komplexebb narratívájú sorozatokra vágytak (Mittel, 2006). A nézők nem szeretik, ha az elbeszélések befogadäsäban reklámok zavarják meg őket. A minőségi történetmesélést és a zavatalanságot az európai televíziózásban a közszolgálatiság jelentette, az amerikai rendszerben pedig az előfizetett filmcsatornák. Az ezredfordulótól globálisan hozzáférhetőek azok az amerikai tartalomszolgáltatók (elsőként az HBO, majd később a Netflix), amelyek lehetővé teszik a korlátlan és zavartalan befogadást. Ezek a szolgáltatók a nézők leküzdhetetlen türelmetlenségének és történetéhségének köszönhetik sikerüket, és ezáltal gazdasági profitjukat. A high concept sorozatokra jellemző, hogy az alapcselekmény bonyolódik epizódról epizódra, de az egyes részek önálló cselekményvilággal is bírnak. A sorozatok saját narratív 10gikájuk szerint építik fel epizódjaikat, ám Mittel (2006) megjegyzi, hogy úgynevezett narratív látványosságokkal eltérhetnek ettől egyes epizódok cselekmény- vagy időkezelésében, hogy a sorozatfelépítés logikáját követő néző figyelmét és hosszú távú elköteleződését is fenn tudják tartani.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.56 MB
Lien permanent vers jpg
022_000041/0034.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000041/0034.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu