Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0033
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 34 [34]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0033

OCR

I. A történetmesélés interdiszciplináris megközelítése ] 33 mezésén keresztül mutatják be. A hírnarratívumok narratív struktúrára épülnek, megtalálható bennük a szereplők sokfélesége és az egyensúlyi helyzet konszolidálása. A hírszelekció folyamatában a néző érdeklődésére számot tartó tartalmi elemek döntő fontosságúak, ezek alkotják a hírértéket. A hírértéket növeli, ha 51. sok embert érint, sokakra van hatással, 2. időszerű, 3. ismert személy vagy szervezet szerepel benne, 4. közeli eseményről, történésről szól, 5. valamilyen nézeteltérés vagy konfliktus áll fenn a szereplők között, 6. van benne valami különös, 7. valami sokak által jól ismert és tárgyalt általános témához kapcsolódik." (Aczél, 2007, p. 37) A néző úgy érzi, hogy a valóság részesévé válik, átéli az élményt. Carey (1989/1992) úgy véli, a hírek befogadásával a nézőnek rituális élménye van, és egyfajta átélési éhséggel viszonyul az újdonságokhoz. A hírek mellett a másik domináns televíziós műfaj a reklám, legyen szó politikai vagy kereskedelmi célú népszerűsítésről. A hír és a reklám műfaja keveredik is a magyar közszolgálati média rövid hírblokkjában, amelyben egy perc alatt hat hírt mondanak el. A villámhírek, bár formailag a reklámra hasonlítanak, tartalmukban politikai narratívák, és ezek kifejtve — tehát az eredeti szándékot megerősitve — a főműsoridőben sugárzott hírblokkokban jelennek meg (Szabolcsi, 2021). A hírnarratívumok az eseményeket annak teljes társadalmi-kulturális keretéből kiszakítva mesélik el. A híradások az egyes hírek narratíváját hatáskeltő képsorokkal támasztják alá. Az alkotók különböző céloknak rendelik alá a képsorokat attól függően, hogy milyen hatást szeretnének kiváltani (például szorongást, csodálatot, megvetést, identifikációt). A valóság összes eseményéről nem tud tájékoztatni a tömegkommunikáció, nyilvánvaló tehát, hogy nemcsak a narrációk verbális és vizuális kôzlésformäinak vizsgálata az érdekes, hanem az is, hogy mely események kerülnek be a tömegkommunikáció révén a közvélemény beszédtémái közé. A tömegkommunikäciönak napirend-kijelölő hatása van, ami azt jelenti, hogy nem azt szabja meg, hogy az emberek mit gondoljanak, hanem azt, hogy miről (McCombs g Shaw, 1972). A framingelmélet egyenesen azt állítja, hogy a média üzeneteit sajátos — politikai és gazdasági háttérérdekeknek megfelelő - keretben, azaz narratív struktúrában tálalja, amelybe egyes eseményeket beemel, míg másokat elhallgat, vagy túlhangsúlyoz, így uralja a társadalom domináns rétege a tömegek vélekedését. A műveltebb elithez tartozók tudják értelmezni a médianarratíva mögöttes üzenetét is, valamint többféle forrásból tajékozédnak és kritikus szemlélettiek (Bajomi-Lazar, 2006). A ’90-es évek recepcidelmélete a médiakutatasra is hatdssal volt, mivel a hirnarrativumok befogadása kapcsán felmerült, hogy azok értelmezése befogadófüggő, hiszen minden néző eltérő kontextusokat hoz működésbe a befogadás során. Az explicit történetmesélés igényét is kielégíti atömegkommunikáció. A rádiózás legnépszerűbb műsorai a színházi közvetítések, valamint a folytatásos rádiójátékok (például A Szabó család, 1969-2007) voltak. A magyar televíziózás hőskorában a színházi közvetítések és kabaréelőadások vonzották a legtöbb nézőt, és

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.48 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0033.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0033.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde