Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0032
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 33 [33]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0032

OCR

32] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban seket (hangjátékokat). A fikciós játékfilmek és dokumentarista jellegű filmek mellett a filmszínházakban megjelent az eleinte feliratokkal ellátott, majd a hangosfilmáttörést követően szinkronizált filmhíradó, amely politikai és sporteseményeket, társadalmi rituálékhoz kapcsolódó beszámolókat, baleseteket, bűnügyeket, természeti katasztrófákat tematizált. A rádió- és televíziókészülékek pár évtized alatt a háztartások és folytatólagosan sugárzott műsoraikkal a családi rítusok részévé váltak. Európában a 20. század második felében a közszolgálati, állami kézben lévő csatornák a hiteles hírközlésre és a magaskultúra közvetítésére (például színházi előadások, politikai vitaműsorok) esküdtek fel, míg a finanszírozásukat reklámbevételekből megoldó kereskedelmi műsorszórók populáris műfajokat (például show-műsorokat, szappanoperákat, vetélkedőket) sugároztak. Az 1980-as évekig a televíziózás három funkciója az ismeretterjesztés, a tájékoztatás és a szórakoztatás volt. A kettős finanszírozási felosztás az ezredfordulótól kevésbé érvényesül, és a televíziós műfajok is egyre inkább egymásba mosódnak, valamint különböző történetmesélési konvenciókra specializálódott tematikus csatornák jelennek meg (Barbier g Lavenir, 2004). A technikai médiumok és a rajtuk keresztül közvetített narratívumok hatással vannak a társadalmi-politikai folyamatokra is: az információhoz való hozzájutás gyorsasága többlettudáshoz, ezáltal politikai és gazdasági előnyhöz vezet, ezenkívül a napi sajtó elbeszéléseivel manipulálni lehet a közvéleményt. Különösen a mozgókép és később a hangosfilm erőteljes hatású történetmesélő eszköz, amelyet a 20. század történelme során nem egy totalitárius rendszer állított a szolgálataiba propagandacéljai megvalósítására. A valóság illúzióját erősíti, ha a képi, hangzó vagy audiovizuális narráció a műfaj vagy a médium miatt a dokumentálás látszatát nyújtja. Az élő adás szimultán és a kézikamera spontán hatása erősíti a befogadóban a narráció hitelességét. A televízió élőben közvetített narrációi az élőben megtapasztalás és asszisztálás érzését keltik a nézőben. A nézők meghatározó közös élménye volt az első holdraszállás szenzációja 1969-ben vagy az 1986-os Challenger űrhajó tragédiája, valamint a romániai diktátor Ceausescu élőben közvetített kivégzése 1989 karácsonyán. Az ezredforduló televíziózása lehetővé tette azt is, hogy a néző akár háborús eseményeknek is közvetlen szemtanújává váljon (ilyen volt a CNN közvetítése az 1991-es amerikai Öbölháborúról) (Sauerlánder, 2004). A látvánnyal erősen lehet befolyásolni a politikusokról szóló narratívumok üzenetét választási időszakban is - legyen szó botrányos, normaszegő viselkedésről (szexuális visszaélések) vagy a normának való megfelelésről (szerető férjként, hűséges családapaként történő bemutatás). Alexander (2011) a politikai választási kampányokat történetmesélő versenynek tartja. Példának Barack Obama 2008-as választási győzelmét hozta fel, amely Alexander szerint visszavezethető egyrészt a közösségi médiában zajló kampányra, másrészt annak a keretnarratívának köszönhető, amely az elnököt olyan hősnek mutatta be, aki mélyről jött, sok próbát kiállt, majd végül győzedelmeskedett. A 20. század végi és jelenlegi tömegkommunikáció különböző műfajú és formátumú narratívumait azonban minden esetben a kommunikátor szűrőjén és értel

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.57 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0032.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0032.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde