Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0028
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 29 [29]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0028

OCR

28] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban tehát kitalált történetek és a dokumentumfilmek esetén is beszélhetünk klasszikus, történetmesélő, narratív felépítésű alkotásokról és úgynevezett nem narratív filmekről. Mivel a narratív reprezentációk médiumfüggetlenek, így a narratológia vizsgálati módszerei és megközelítései (mint például a befogadás-, a műfaj- vagy a kánonelmélet) kiterjeszthetőek filmes és irodalmi elbeszélésekre is. Ahogyan az irodalmi elbeszélések esetén, úgy a filmeknél sem a történettel (fabula), hanem az elbeszéléssel, tehát a cselekménnyel (szüzsé) találkozik a néző. Azonban míg az irodalom nyelvi eszközökkel képes időrendi és kauzális rendet felállítani, addig a film saját poétikai eszközeivel állítja fel a tér és az idő összefüggéseit (Kovács, 2002). A film előadó-művészeti alkotás, és mint ilyen a dramaturgiai felépítés is meghatározza az elbeszélés hatáskeltő apparátusát. A filmes elbeszélés konvenciói ennek megfelelően mások, mint az irodalmiéi, mivel nemcsak verbális elemek (monológok, dialógusok), hanem vizuális eszközök (plánok, kameramozgások, montázstípusok, vágások, mise-en-scéne elemek, képkompozíció) és a hangok is szerepet játszanak a történetmesélésben. Ezeknek az eszközöknek az alkalmazása funkcióval bír a filmes elbeszélés szempontjából, de a műfajok ismerete is segítheti egy-egy alkotás befogadását. A film dramaturgiai felépítésében hierarchia érvényesül. Adott filmben látható események meghatározott logikában következnek egymás után, amelyek között a téridő teremt egységet - mindez adja a film cselekményvilágát. A filmekben vannak a cselekményvilágon belüli (diegetikus) és kívüli (nondiegetikus) elemek. Például egy backstage musicalben a cselekmény logikája szerint a főszereplők előadnak egy zenés színpadi számot, ez diegetikus elem. Azonban az általános kísérőzene a cselekményvilág hangulatiságának kifejezésére szolgál. Képi szempontból a lassítások, a gyorsítások vagy a bevágott flashbackelemek is a cselekményvilágon kívül eső elemek (Kovács, 2002). Elemzés szempontjából a képkompozíció a legkisebb szerkezeti egység, a legnagyobb pedig a teljes filmelbeszélés. A kepkompoziciökböl lesznek a beällitäsok, a beállítások összevágásából a jelenetek, a jelenetekből a szituációk, a szituäciökböl a felvonások, majd a felvonásokból a filmelbeszélés. A jelenet tekinthető a legkisebb cselekményegységnek, melynek integritását a szereplők, a helyszín és a cselekmény hármasa adja. A jelenetek elemezhetőek a filmelbeszélés egészében játszott szerepük alapján, vagy önmagukban, a jeleneten belül található kisebb dramaturgiai egységek, témák alapján is. A jelenetek fordulat- vagy epizódfunkciót látnak el a filmelbeszélésben, és ezeknek a megkülönböztetése hozzásegít a történet vázának rekonstruálásához. Nagyobb tartalmi egység a szituáció, amely jelenetekből áll, és fordulatok határolják. A szituációk tartalmilag összetartozó sorát szekvenciának nevezzük (Kovács, 2009). Metz (1968) a szekvenciákat a filmelbeszélés elemezhető stabil struktúrájának tartotta és nyolc szekvenciatípust határozott meg. A jelenetekben, a szituációkban és az egész elbeszélésben is megtalálható a történeti ív. Branigan (1984) metaelméletében a filmelbeszélés elemzéséhez nem annyira a narratológia fogalmi alapkészletét tartja alkalmasnak, hanem az ábrázolások egymásba ágyazódását tekinti kiindulópontnak. Így a narrátor fogalmát kiiktatja,

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.57 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0028.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0028.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde