Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Lanszki Anita
Title (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Field of science
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Type of publication
monográfia
022_000041/0027
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 28 [28]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000041/0027

OCR

I. A történetmesélés interdiszciplináris megközelítése ][ 27 a műfajokat a természet ciklikusságának rendszerébe illeszti, és megállapítja, hogy eszerint csak négyféle műfaj, ahogyan ő nevezi mythoi létezik. Az arisztotelészi két alapműfaj mellett a románcot és az iróniát nevezi meg. Frye felosztásában a komédia olyan elbeszéléstípus, amelyik a tavasz, a hajnal archetípusának feleltethető meg: a hősök megküzdenek a külvilág akadályaival, végül győzelmeskednek. A románc a nyár és a delelő nap beteljesültségét és erejét reprezentálja. Az ősz, a napnyugta, a halál archetípusa a tragédiában ölt testet. A tél, a sötétség pedig az iróniában jelenik meg, ez a románc paródiája. A posztmodern korban a művek műfaji besorolása irrelevánssá válik (Imre, 1996). A recepcióesztétika felfogása szerint a műfaj nem eredendő, külső szabályrendszer, hanem együtt íródik a műalkotással. Az adott mű befogadóinak elvárásai között szerepelnek a műfaji konvenciók is, azonban az irodalmi mű minőségének megítélése nem függhet a műfajfejlődésben elfoglalt helyétől, csakis a hatástól, végső soron a befogadástól. A mű esztétikai értékét az határozza meg, mennyiben képes változtatni a befogadó elváráshorizontján (Jaut, 1999). 2.5. Kánonelmélet A történetmesélés aktusára nem lehet a társadalmi-kulturális dimenzió figyelembevétele nélkül tekinteni, és magára az elbeszélésre sem. Az, hogy az egyes korszakokban mi számít érvényes, tehát értelmezhető, közkedvelt elbeszélői formának, és mi marad ezekből fenn az utókor számára, társadalmi megítélés és kulturális szelekció kérdése. Az angolszász és skandináv területeken fogalmazódott meg a 20. század végén a kánonelmélet, amely azt vizsgálta, hogy mi az adott kor elváráshorizontja a műalkotásokkal kapcsolatban - így az irodalmi, filmes, mozgásos narratívumokkal kapcsolatban is. A kánonelmélet elsődleges fókuszpontja, hogy megvizsgálja, mely alkotások, milyen paradigmák és milyen értelmezésmódok válnak egy-egy nemzet kulturális identitásának, a nemzeti kánonnak a részévé, valamint hogy hogyan, milyen értékrend mentén végzi a szakértői elit egy-egy alkotás hitelesítését és végül kanonizálását, a szó eredeti jelentése alapján , szentesítését. A kánon tehát lehet ideológiai hatalmi eszköz is. Nem véletlen tehát, hogy a kánonképződés az irodalomelméletben nemcsak a recepciókutatás, hanem a társadalmi viszonyokat is figyelembe vevő diskurzuselmélet és konstruktivizmus számára is kiemelt problémakör (Kulcsár-Szabó, 1996). 2.6. Filmelmélet A mozgóképi elbeszélések közkeletű megkülönböztetése a tartalom fikciós vagy dokumentatív jellege alapján történik. Azonban az általános vélekedéssel szemben a fikciós,

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1949 px
Bild Höhe
2776 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.25 MB
Permalink zum JPG
022_000041/0027.jpg
Permalink zur OCR
022_000041/0027.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu