Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0026
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 27 [27]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0026

OCR

26] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban ber utánzása álljon a középpontban; 4. ,,a valószínűség és szükségszerűség szerint haladjon, s így általános érvényű legyen" -— a költő olyan dolgokat meséljen el, amelyek megtörténhetnek; 5. , legyen benne váratlanság" — a megfelelő hatás érdekében. Az elbeszéléssel szembeni elvárásai mellett Arisztotelész annak részeit is definiálta. A mese részei tehát: 1. , a váratlan fordulat"; 2. , a felismerés"; 3. ,a szenvedés? A jellemábrázolás követelményeiről, a látvány szerepéről és a nyelvezetről is ír. Már az ókori gondolkodóknál megjelent az elbeszélések formai csoportosítása, és különbséget tettek a versformában vagy prózában írt művek között, hiszen a dcráma és az epika differenciäläsähoz az elbeszelö szövegszintű jelenlétét vették alapul. Az epikában közvetlenül szól az elbeszélő, míg a drámában a szereplők párbeszédein keresztül bontakozik ki a cselekmény. Az elbeszélésekről való további rendszerszintű gondolkodás azonban egészen a romantikus költészetelméletig, a Schlegel fivérek munkájáig váratott magára, és Hegel volt az, aki a lírát meghatározta harmadik műnemként. Ezt követően az újabb és üjabb narrativumok a münemi szubordinält rendszerben találtak helyet maguknak. , A műfajok funkciója, formája és hierarchiája, valamint a műfajcsoportok beosztása változhat irodalmi korszakonként, sőt egyes műfajok csak bizonyos nemzetek irodalmában találhatóak meg. A műfajok ezen kívül a folyamatos átalakulás állapotában vannak? (Keszeg, 2011, p. 17) A történetmesélés aktusai, témái, műfajai korszakonként, kultúránként és társadalmi csoportonként is változnak. Egyes témák, műfajok jelentőségüket veszíthetik, kizáródhatnak a nyilvánosság teréből, míg mások különösen népszerűvé válnak, valamint a narratívumok átalakulását is megfigyelhetjük. A keresztény ideológiát közvetítő elbeszéléseket, a megtérés-, kárhozat- és misztériumtörténeteket követték a lovagtörténetek, majd a felvilágosodás korától a nevelési célzatú narratívumok, az ipari forradalmat követően pedig az ember és a technológia kapcsolatát feldolgozó elbeszélések voltak a legkedveltebb témák. A 16. században kezdődött meg az a folyamat, amely kettéválasztotta az elit által fogyasztott szerzői irodalmat és a többnyire szájhagyományozott történeteket a populáris regiszterekben. A romantika korától a nemzeti irodalmak, majd a századfordulótól a személyes elbeszélések váltak egyre jellemzőbbé (Keszeg, 2011). A műfajokhoz köthető narratív sémák segíthetnek az egyes elbeszélések értelmezésében, a műfaji kategóriák azonban nem tekinthetőek állandónak. A műfajok funkciója, formája és hierarchiája, valamint a műfajcsoportok beosztása változhat irodalmi korszakonként, sőt egyes műfajok csak bizonyos nemzetek irodalmában találhatóak meg. A műfajok a folyamatos átalakulás állapotában vannak (Imre, 1996). Todorov (1976) úgy vélte, a műfajok nem előzmény nélküliek, hanem dinamikusan egymásból fejlődnek ki, és az egyes műfajok sajátosságai új funkcióval felruházva továbbélhetnek későbbi műfajokban. A hagyományosnak tekinthető, rendszerelméleti jellegű műnemi-műfaji felosztáshoz képest új megközelítést alakított ki a híres formalista irodalomelméleti gondolkodó, Frye, aki az összes emberi kultúrát meghatározó verbális struktúrát visszavezeti a természeti létre utaló, a tudattalanból eredő struktúrára. Frye (1957)

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.55 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0026.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0026.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde