Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0020
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 21 [21]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0020

OCR

201] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban a közlés az első szint, amely lehet állító és tilalmazó állítás egy nép hitvilágáról, világnézetéről. A memorat már az egyéni élmény elbeszélésben történő megfogalmazását jelenti. A fabulat a legösszetettebb közlés, amelyben az elbeszélő a történetepizódot költői elbeszélés formájában reprezentálja. Ilyen szöveg a köztudatba átkerült számos monda- vagy mesetípus. Von Sydow tipologizálta a különböző mondafajtákat, és megkülönböztette ezektől az úgynevezett ál-hiedelemmondákat, amelyek csak formai jegyeikben hasonlítanak a mondákra (Von Sydow, 1948; Dömötör, 1969). A mesetípusoknak különböző szövegváltozatai, úgynevezett variánsai léteznek. Néprajzi mesegyűjtők gyakran szembesülnek azzal, hogy a mesemondó saját élettörténetének fordulatait, eseményeit is beleszövi a mesemondásba, és a mesetípusok vázát mint fundamentumot alkalmazza, amelyre felfűzi a rá jellemző retorikai fordulatokkal tarkítva az egyes epizódokat (Bálint, 2014). Más irányt képvisel a folklóralkotások elbeszélésének kutatásában az orosz formalista néprajzkutató, Propp, aki a varázsmese alkotórészeit, azok egymáshoz és az egész elbeszéléshez való viszonyát a növénytanból kölcsönzött morfológiai szemlélettel tárta fel. Propp (1928/1999) vizsgálati módszere az volt, hogy összegyűjtötte az elbeszélések állandó, közös (invariáns) elemeit, és feltárta azok egymáshoz való viszonyát. Propp megállapította, hogy a varázsmese struktúrája egységekből áll, amelyek köré bizonyos motívumok csoportosulhatnak. A motívumok nagyon sokfélék lehetnek, de a struktúra minden varázsmesében ugyanolyan. Propp vizsgálatában a meséket cselekvések alapján tagolta, és minden cselekvéshez egy-egy funkciót rendelt. Megállapította, hogy a mesék ismétlődő elemei közé tartoznak a szerepek, amelyek a cselekvő szerepkörökhöz kötődnek, ezek: a hős, az álhős, az útnak indító, az ellenfél, a segítő, az adományozó, a cárkisasszony és annak apja. Egy szerepkör megfelelhet egy szereplőnek, de előfordul olyan eset is, hogy egy szereplőhöz akár több szerepkör is kötődhet, valamint az is, hogy egy szerepkört több szereplő teljesít be. A szereplőkkel kapcsolatban Propp szerint érdekes az attribútumok, tehát a külső tulajdonságok (kor, nem, külső - esetleg speciális — jellemzők) elemzése is. A mese motívumai helyett Propp azt vizsgálta, hogy a cselekvő személyek milyen funkciót látnak el az elbeszélésben. A funkciók a mese fő alkotóelemei, erre épül a teljes cselekmény. Propp összesen 31 funkciót írt le, melyek között úgynevezett segédelemek teremtenek átmenetet - ilyen például a tájékoztatás, a cselekvések vagy attribútumok ismétlése (általában megháromszorozása) vagy a motivációk (tehát a cselekvésre ösztönző okok és célok) megjelenítése. Propp felosztásában a funkciók többsége ellentétpárokat alkot (például küzdelem-győzelem, hiány-hiány megszüntetése). Hasonlóan Propphoz, Lévi-Strauss (1955) is szövegek strukturális elemzésére vállalkozott. Ő a mítoszelbeszélések alapegységének a mithémát tekintette, és vizsgálatai során erősen érvényesítette az etnográfiai nézőpontot. Nemcsak az elbeszélés mélyszerkezetét írta le, hanem azok elbeszélésben és a mitikus gondolkodásban betöltött szerepének feltárására is vállalkozott. Barthes és Duisit (1975) már más szempontból differenciálja a történet funkcióit. A magfunkciók a történet megértése szempontjából kardinálisak, ezek adják annak vázát, kihagyásukkal értelmezhetetlen a szöveg. A kardinális funkciók a történet részletei szempontjából fonto

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.62 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0020.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0020.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde