Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0015
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 16 [16]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0015

OCR

I. A történetmesélés interdiszciplináris megközelítése ] 15 Proust Az eltűnt idő nyomában című regényét - vagy ahogyan nagy filozófusunk nevezi, önéletrajzi emlékkölteményét - említve az emlék és az elbeszélés különös összekapcsolódására hoz példát. Ebben az esetben egyetlen emlékfoszlány emel felszínre egy komplex, nonlineáris emléknarratívumot. Az önéletrajzi emlékező a jelenben emlékezik a múltra, és azt a jelen szempontjából konstruálja meg. Mint ahogy arra Heller rámutat - a jelenben emlékező én nem teljesen azonos az emlékezetnyom énjével. Elméjében ismétel és mégsem ismétel az emléknarratívum által. Ráadásul egy másik időpillanatban történő viszszaemlékezés egy másféle én másféle interpretációját is lehetővé teszi. A környezet, a beszélgetőtárs vagy a társadalom elvárásai is befolyásolhatják az emlék értelmezését, ezáltal az elbeszélés szerkezetét is. Az emlékező, akkor is, ha magában narrál, és akkor is, ha másnak beszél emlékeiről, történetet mesél. Heller úgy véli, hogy az önéletrajzi elbeszélésben önmagunkat definiáljuk, narratívumban mutatjuk be, hogyan lettünk azzá, aki a jelenben vagyunk. Heller szerint ugyan az önéletrajzi elbeszéléseknek önmagunk jobb megismerése is lehet a célja, azonban az ember sohasem ismerheti meg önmagát - az önéletrajzi elbeszélés tehát csak részben járulhat hozzá az önismerethez. Heller felfogásában az önéletrajzi elbeszélés fikció. Már az esemény megtörténtének pillanatában is értelmezi az ember a történteket, majd a tapasztalat későbbi elmesélésekor az emlékében eltárolt értelmezést építi be a jelenben elbeszélt viszszaemlékezésbe - bár megtörténhet, hogy felülbírálja ezt az értelmezést a későbbiekben. Az énelbeszélés Heller szerint akkor válik inautentikussá, ha a történetszövést valamilyen külső okok (például politikai vagy anyagi érdekek) miatt vagy önigazolás céljából (például túlzóan hangsúlyozza elnyomottságának bizonyítékait) manipulálja az elbeszélő. Ilyenkor nem reprezentációról, hanem az elbeszélő narratívumon keresztüli prezentációjáról van szó. A narratívaalkotás nemcsak az elbeszélő egyéni tudásrendszerezése és -előhívása szempontjából kulcsfontosságú, hanem a társas kommunikációban betöltött szerepe, a csoportos kulturális tudás fenntartása szempontjából is. Jerome Bruner (1996) úgy véli, az emberi tanulás csakis kulturális közegbe ágyazottan képzelhető el, hiszen az elme a jelentésalkotás során nem tudja kizárni azt, és az egyéni valóságkonstrukciók a kulturális szimbólumrendszerrel és embertársainkkal történő interakciók során, a jelenségvilág narratív interpretációján keresztül születnek meg. Ezt a szimbólumrendszert mindenki ismeri, őrzi, fejleszti, majd átadja a következő generációknak - így valósítva meg a kultúra áthagyományozását és a kulturális narratívák létrejöttét. Az egyén önmaga helyét a világban saját narratíváin keresztül definiálja, a kultúra narratívái pedig keretet adnak az egyéni cselekvéseknek és az identitásformálásnak. Az egyéni elbeszélések között közös vonások fedezhetőek fel, különösen igaz ez, ha a személyek ugyanannak a csoportnak a tagjai. Az egyéni történetek különböző módon, de kapcsolódnak az adott kultúra történetvázkészletéhez is (László, 1999). Az egyéni elbeszéléseknek tehát egy csoport identitásának szempontjából is van relevanciája, ugyanis a csoportot meghatározó emlékek történetek formájában rög

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.54 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0015.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0015.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde