Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0014
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 15 [15]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0014

OCR

14] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban a világ megértésének az eszköze, ezért az elbeszélés struktúrája és nyelvezete sokat elárul az elbeszélő egyéni viszonyulásáról, érzelmeiről, identitásáról. Az általában narratív — az esetek többségében autobiografikus - interjúk szövegében az elbeszélt események fordulatai, az elbeszélés szerkezete és a nyelvhasználat is adatokat hordoz a kutató számára, mely alapján az elbeszélő identitáskonstrukciói, státusza rekonstruálható. A narratív tartalomelemzés módszere az egyéni elbeszélések közötti különbségeket a kanonikus esemény kategóriájával differenciálja, mely kiszámítható, közös eseménysort jelent, de elemzés tárgya lehet az elbeszélői perspektíva (az elbeszélő és a narratívum szereplőinek viszonyrendszere és az eseményekhez való viszonyulása) vagy a narratív koherencia (az ok-okozatiság átláthatósága) is (Szokolszky, 2020). Az életúttörténeteket feldolgozó esettanulmányokban az azonos (általában traumatikus) eseményt átélő személyek elbeszéléseiben közös motívumok, mintázatok figyelhetőek meg. A kutató tematikus kategóriákba csoportosítja az elbeszélések közös elemeit, ezt követően összesíti az előfordulási gyakoriságot, és elemzi a kirajzolódó mintázatokat. Az elbeszélői szemlélet sajátosan emberre jellemző és tartalmaz két fontos mozzanatot: az időbeliséget és a cselekvést (Pléh, 2003). Az elbeszélés az események sajátos szervezési formája: egyes tartalmak kimaradnak, mások pedig nyomatékosan megjelennek. Az elbeszélés tehát egyedi konstruktum, sajátos énreprezentáció, mely hiába külső események történeti és ok-okozati láncolatának megjelenítése, akkor is az elbeszélő tartalomszervezéséről árulkodik. Az elbeszélő az emlékeiből válogat, és csak a legrelevánsabb elemeket szövi narratívája történeti-logikai felépítményébe. Ezt a logikát követve tehát az elbeszélések megformálása nemcsak konstrukció, hanem egyben reflexió és értelmezés is. Az elbeszélés és az egyén narratív identitásának kapcsolatát vizsgálva eljutunk a filozófiai megközelítésig. Ricceur (1999) úgy véli, az ember önértelmezése az elbeszélésekben ölt testet - még akkor is, ha fikciót fogalmaz meg. A fiktív elbeszélések funkciója (és egyben felszabadító ereje) a lehetőségek végtelen számának biztosítása. Ricceur felfogása az elbeszélés és az idő kapcsolatáról elvezet addig a gondolatig, hogy a narratív struktúra ad keretet az ember identitáskonstrukciójához, hiszen az ember , /...] a saját múltja, jelene, jövője xelbeszélésébőlx, történetéből építi fel önmagát" (Orosz, 2003, p. 17). A szóbeli vagy írásbeli önelbeszélés révén az elbeszélő tudomást szerez arról, hogy ki ő valójában. A narratív identitás az egyén élettörténete, amelyet haláláig folyamatosan konstruál az önéletrajzi emlékekből. A fejlődési folyamat témái, karakterei, kihívásai az egyén szociokulturális mátrixából rajzolódnak ki. Heller Ágnes (2015) szerint is fontos szerepet játszanak az önéletrajzi emlékezésben a történetek. Az elbeszéléssel kialakul az ember elméjében az egymásutániság tudata, és ezáltal az időbeliség, a múlt, a jelen és a jövő kategóriájában történő gondolkodás képessége. Az élettörténeti események narratív logika szerinti egymás után rendelése feltételezi a folyamatos belső interpretációt és narrációt. Ez egyfajta önkéntelen értelmezés, hiszen a töredékes emlékfoszlányokat lényegkiemelő módon rendezi az ember, nem pedig dátum és pontos óra alapján. Heller ugyanakkor

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.56 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0014.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0014.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde