Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Lanszki Anita
Title (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Field of science
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Type of publication
monográfia
022_000041/0013
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 14 [14]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000041/0013

OCR

I. A történetmesélés interdiszciplináris megközelítése ] 13 A memóriában tárolt, célok alapján rendszerezett forgatókönyvek azonban nem azonosak az elbeszélt és elbeszélendő történettel. A történetmesélés ugyanis alkotás és emlékezés egyszerre. A koherens elbeszélések létrehozása hozzájárul ahhoz, hogy az emlék megmaradjon az emlékezetben, mivel miközben történetet alkotunk, egyben reflektálunk is az eseményekre és összefüggéseket teremtünk. A történetalkotás folyamatában az élményeket egységekbe szervezzük annak érdekében, hogy azok észszerű időn belül elmesélhetők legyenek, és az események raktározásában és előhívásában segít, ha érzelmi tapasztalat is társul hozzájuk (Schank, 1999). 1.2. Egyéni és kollektív emlékezetkonstrukciók Az önéletrajzi emlékezet fogalmilag strukturált: időbeliség és narratív rendszer van jelen benne, ami hozzáférhetővé és rekonstruálhatóvá teszi az emlékeket. A személyes múlt eseményeinek narratív megjelenítése az autobiografikus szelf, azaz az en tudatos, történeti élménye, amely elsősorban szociális interakciókban, barátokkal, családtagokkal folytatott beszélgetésekben mutatkozik meg, legyen szó a közeli vagy távoli múlt eseményeinek rekonstruálásáról. Az események felidézésével megteremtjük annak a személyes történetét, aki mi magunk vagyunk, jelentést adunk az eseményeknek, és felvázoljuk a számunkra fontos szociális viszonyrendszereket. Az emlékek felidézése és interpretálása a jelen helyzet és a változó célok függvényében változhat (Fivush, 2019). Az életesemények rekonstrukciójában és narratív megfogalmazásában kulcsfontosságú elem a kontextus felidézése is. Az események szervezése ontológiai kategóriák alapján, tematikus egységekben valósul meg. A cselekvő személyek, a helyszín, az idő, a tárgyak, valamint a cselekvés és az ezzel kapcsolatos gondolatok is megjelennek az emlékek elbeszélésében (Király, 2007). Az önéletrajzi visszaemlékezés igazi vázát az életszakasz-struktúra alkotja (Schacter, 1996), ez az emlékrekonstrukció tematikus kerete, amelyben megjelennek az önéletrajzi visszaemlékezés jelenetegységei. Egy közös eseményre a résztvevők különbözőképpen emlékeznek vissza, mindenki más - számára valamiért különleges, nem rutinszerű - momentumot emel be az elbeszélésébe. Az emlékeket torzíthatja ugyanakkor az idő múlása, a mások elbeszéléseiből vett elemek, valamint a visszaemlékező előzetes tudása, előítéletei és érzelmi állapota is. A traumatikus események történetmagja és kontextuális kerete általában pontos szokott lenni, a torzulások csak az apró részletekben találhatóak meg. Az óvodáskorú gyermekeknek meggyűlik a bajuk a forrásemlékezettel, és történetmesélésük erősen befolyásolható szuggesztív kérdésekkel, valamint az ilyen életkorú gyermekeknél találkozunk a konfabuláció jelenségével is, amikor a képzelt események reális keretben jelennek meg vagy keverednek valós eseményekkel (Schacter, 1996). Az 1980-as években bekövetkezett úgynevezett narratív fordulat a pszichológiában egészen új megközelítésmódot hozott: a vizsgálat tárgya az elbeszélések nyelvi struktúrája lett. Az irányzat alapfeltevése szerint a nyelv a jelentésformálás, ezáltal

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.46 MB
Lien permanent vers jpg
022_000041/0013.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000041/0013.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu