Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0012
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 13 [13]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0012

OCR

12] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban megtanuljuk a cselekedetek következményeit, lehetséges hatásait is. A forgatókönyv szabályszerűségeinek alkalmazásával az események lehetséges kimenetelére vonatkozó előrejelzéseket is tehetünk. Az évek során elsajátított, akaratlanul begyakorolt struktúrákat automatikusan alkalmazzuk egy cél megvalósítása érdekében. Minél több forgatókönyvet ismerünk, annál kevesebb helyzet fog meghökkenést kiváltani belőlünk. Ha azonban a történetekre úgy tekintünk mint egyedi esetek releváns tanpéldáira, megértjük, hogy az események kontextuális ábrázolása miatt fontosak az emlékezet számára. Mások történeteinek hallatán azonosságokat keresünk saját történeteinkkel, és azokat hívjuk elő, amelyeknél erős hasonlóság mutatkozik a téma, a cél vagy a problémamegoldás területén. A lényegkiemelés is azt a célt szolgálja, hogy a történeten keresztül a tanulságot levonjuk, az eltérő vélekedéseket megtaláljuk, és a sajátunkkal összehasonlítsuk. Mások történetei csak akkor maradnak meg az emlékezetünkben, amennyiben kapcsolódnak a saját történetünkhöz, kiegészítik azt vagy újraértelmezzük a segítségével a saját narratívumot. Minél több rendhagyó, esetleg normaszegő történetet hallgatunk végig, annál könnyebben értelmezünk új, szokatlan helyzeteket (Schank, 1999). Schank elmélete közelebb visz bennünket ahhoz, hogy megértsük, hogyan segíti az elbeszélői szerkezet a tartalmak könnyebb visszaidézését. Az események feldolgozásában olyan szempotok érvényesülnek, mint hogy mi történt fizikai értelemben, hol zajlottak az események, milyen társas helyzetek jellemezték az eseménysort, és milyen hatást értek el, valamint milyen célt szolgáltak a történtek. Az emlékek végül jelenetekben raktározódnak, és a jelenetek célja segít azok előhívásában (Schank, 1999). A narratívum, az elbeszélői szerkezet használata az emlékezésben alapvető funkcióval bír, melynek a reprezentációs rendszere maga a nyelv. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a nyelvelsajátítás előtti emlékek rekonstrukciója szinte lehetetlen. A csecsemőkor végén a gyermekek a nyelvet forgatókönyvszerű rutincselekvések révén sajátítják el, és a cselekvések minden esetben kontextusba, szituációba ágyazottak. Ezekben a helyzetekben a szülők, gondozók is részt vesznek, és utólag reflektálva a történésekre, elbeszélések formájában idézik fel az eseményeket. A gyermekek szívesen hallgatnak meséket ebben a korban azokról a hétköznapi eseményekről, amelyek a valóságuk részét képezik, legyen szó az aznapi események öszszefoglalásáról vagy egy olyan előre megírt elbeszélésről, amely a vele hasonló korú gyermek életének realisztikus eseményeire épül. Az életkor előrehaladtával a már magabiztosabb gyermekek történetek formájában fejezik ki konfliktusaikat, érzéseiket, és a történetszövés által szerepekkel azonosulnak. A gyermekek 4 éves korukra elsajátítják a kultúrájukra jellemző narratív struktúrákat, amelyek segítségével el tudják mesélni személyes történeteiket (Cole & Cole, 2003). A gyermekek fokozatosan tanulják meg a történetmesélés kereteit. A közösen átélt élmények felelevenítése a közös történetekben, párbeszédes formában valósul meg a szülők, nevelők és a gyermek között. Az események elmesélésében eleinte a szülők aktívabbak, ám a szülő egyre kevesebb segítséget nyújt, teret enged a gyermeknek, végül önmaga is képes lesz rekonstruálni elbeszélés formájában múltbéli élményeit (Király, 2002).

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.58 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0012.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0012.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde