Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Lanszki Anita
Title (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Field of science
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Type of publication
monográfia
022_000041/0011
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 12 [12]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000041/0011

OCR

I. A történetmesélés interdiszciplináris megközelítése ] 11 közösségi reprezentációk azonban nemcsak definiálják a kulturális és társadalmi közeget, hanem meg is határozzák azt (Moscovici, 1988; vö. László, 1999). A reprezentációk száma végtelen, hiszen ahány egyén, annyi előfordulás, ugyanakkor a megjelenési formák is rendkívüli változatosságot mutatnak. A reprezentáció különböző rendszerekben történhet, lehet ikonikus (tehát képi) vagy nyelvi. A narratívum olyan, elsősorban a gesztusok és a nyelv segítségével történő értelemadás, amelynek központi szervezőeszköze az intencionalitás, tehát a cselekvések szándék-, cél- és eszközrendszere, valamint a cselekvők perspektívái. A narratívumban, tehát az egyedi elbeszélésben megjelennek a cselekvők gondolatai, érzelmei és perspektívái is (Bruner, 1996). A személyközi interakciók kialakítása során narratív történetek segítik az egyszerű, személyközi információáramlást, ugyanis az emlékezeti sematizáció révén értelmezhetővé válik a beszédpartner elbeszélésében a cselekvő állapot-, cél-, tervés motívumrendszere (László, 1998; Pléh, 2012). Az elbeszélés az ember számára egyetemesen hozzáférhető és érthető akkor is, ha a cselekvéssor nem minden eleme jelenik meg benne. Az explicit, nem kifejtett részletek megértéséhez hozzájárulnak az automatikusan használt sémák és a forgatókönyvek. A sémák a tapasztalatok rendszerezésében, az emberi viselkedés megértésében segítik a gondolkodást. Bartlett (1932) megvizsgálta, hogy az emberek milyen pontossággal idézik vissza a hallott elbeszélést, és megfigyelte, hogy a kísérleti személyek az elbeszélés visszaadása során egyes epizódokat kihagytak, másokat viszont hozzátettek, a szó szerinti visszaidézés pedig ritka volt. A kutatás egyik nagy tanulsága, hogy az elmesélt események vázra, egyfajta sémára épülnek (Pléh, 2019). A feltárt jelenséggel ugyanakkor az is bizonyítható, hogy az elme konstruktívan vesz részt az emlékek tárolásában, és a minél egyszerűbb elraktározás érdekében az előzetes tudásra és a témával kapcsolatos ismereteire is támaszkodik. Bartlett konstruktivista felfogása köszön vissza a későbbi dinamikusemlékezet-elméletben is, amely szerint tipikus történetsémák, forgatókönyvek segítségével szerveződnek logikus rendbe bizonyos események. A forgatókönyv olyan egyszerű, hétköznapi cselekményekből álló fix struktúra, amelyben a lépések sorrendje állandó, tehát nem más, mint egy sztereotip helyzet eseménylistaja. A legtöbb forgatókönyv emberek egyszerű cselekvési helyzeteire vonatkozik (ilyen például az éttermi rendelés, bolti bevásárlás, kórházi látogatás stb.), ezek a szituációs forgatókönyvek. Az instrumentális forgatókönyvek esetén nincs interakció, ide a rutinszerű egyéni cselekvések tartoznak (például autóvezetés). A személyes forgatókönyvek pedig az interperszonális kapcsolatépítésre (például udvarlás, hízelgés) vagy egyéni rituálékra vonatkozó esetek (például babona, imádkozás) cselekvésmintáit foglalják magukba (Schank g Abelson, 1977; vö. László, 1999). Az adott szituációhoz kapcsolt tudáselemek az ismételt tapasztalat hatására fejlődnek, de általános információ vagy mások tapasztalatainak felhasználása is hozzájárulhat egy speciális forgatókönyv információihoz. A forgatókönyv aktív emlékezetszervező, hasonló élmények egy csomópont köré szerveződését segíti elő, ami a hasonló típusú szituációkra emlékeztet, és ezáltal a megértéshez és az értelmezéséhez is hozzájárul. Tanulás közben elsajátítjuk az események sorrendjét és

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.59 MB
Lien permanent vers jpg
022_000041/0011.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000041/0011.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu