OCR
4. TANANYAGOK 4.1. TANKÖNYVTÍPUSOK A kötetben több helyen elhangzott, hogy a sikeres magyar mint idegen nyelv tanításhoz szükséges a befogadó intézményi légkör, jól képzett tanárok, módszertani alapok és olyan eszköztár, amely lehetőleg elérhető és közérthető formában, ready-made ajánlásokat tartalmaz. Mindemellett nélkülözhetetlen a megfelelő tananyag vagy tankönyv. Ebben a fejezetben a tankönyveket vizsgáljuk meg, melyik, mennyire és miként használható gyermekek és iskolai tanulók körében. Mielőtt a tananyagok típusait és a konkrét példákat felsorakoztatnánk, előre kell bocsátanunk, hogy a jelenleg forgalomban lévő tananyagok jelentős része felnőtt nyelvtanulóknak készült, akik között nagy számban vannak egyetemisták. A jelenlegi tankönyvpiac áttekintését egy rövid tankönyvelemzési bevezető és legújabbkori tankönyvtörténet előzi meg, amelyek egymásba fonódásából kirajzolódik a tankönyvválasztás szempontrendszere is. A tankönyveket többféle szempontból tudjuk osztályozni, amelynek alapja lehet a célcsoport nyelvtudása, a tanulás helyszíne és formája, valamint a nyelvtanulás célja. A nyelvtudás tekintetében a Közös Európai Referenciakeret (KER) szintrendszerét alapul véve Al, A2, B1, B2, C1 szintezésű könyvek érhetőek el. A KER szintek skáladeskriptorai alapján egymásra épülő nyelvi szintek rajzolódnak ki, amelyek univerzálisak abból a szempontból, hogy a kommunikáció irányából közelítenek, és nem a megtanulandó nyelvi tartalmak felől (M. Pintér-Wéber 2019). Így nem nyelvspecifikusak, hanem nyelvhasználat-specifikusak. A KER létrehozói a nyelvoktatás és a tankönyvírás szakértőinek a kezébe adták az egyes nyelveken a nyelvi tartalmak szintekre rendezését. A különböző tankönyek között a tananyag sorrendiségét tekintve vannak eltérések, de többnyire elérik a KER szintrendszere által meghatározott kimeneti kompetenciákat. Az újonnan megjelent kötetek egységes +36 +