Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Cím (EN)
Teaching Hungarian to Children
Tudományterület
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
monográfia
022_000036/0022
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 23 [23]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000036/0022

OCR

2. KÉSZSÉGEK ÉS KOMPETENCIÁK A NYELVTANULÁSBAN kérdezőből közvetítővé módosul, nem a tudás egyetlen őrzője és megtestesítője, hanem a tudásépítés, még inkább a kompetenciaépítés elindítója, segítője, támogatója lesz. Ezzel együtt a nyelvtanuló válik a folyamat főszereplőjévé, önálló irányítójává (uo.). Mindez a nyelvórák felépítésében és szervezésében is változásokat hoz: nagyobb szerep jut a hallásnak, az értésnek, valamint a beszéd-, illetve egyéb cselekvéseknek (uo.)." Bárdos (2007) bemutatja a teljes, a nyelvtudást eredményező komplex kompetenciarendszert a nyelvtudás értelmezéséhez, amelyben a kommunikatív kompetenciához vezető elemek közé tartozik — a nyelvi kompetencia hagyományosnak tekinthető összetevői (kiejtés, értés, nyelvtan, szókincs stb.) mellett — a kultúrára, a szociokulturálisan meghatározott beszédkörnyezetre, a szövegalkotásra vonatkozó tudás, illetve a stratégiai kompetencia is, melynek eredménye a nyelv tanulásához és használatához szükséges rugalmasság is (2. ábra): Működési terep Nyelvi tevékenységek Kompetenciák a Nyelvi , SZOCÍD- Kulturális Szövegalkotói Stratégiai x . lingvisztikai . . . nyelvtudäsban kompetencia kompetencia kompetencia kompetencia kompetencia nyelvi készségek tartaA nyelvtudás to- . lom közvetítése vábbi aspektu- — - kiejtés - értés sai, elemei, di- - nyelvtan - kézlés menziói - szókincs - közvetítés - nyelv használat nyelvi pontos- elfogadás, diskurzus (koság, szociális odatartozés, herencia, ko- rugalmassäg megfelelés műveltség hézió) 2. ábra: A nyelvtudásfogalom komplex modellje (Bárdos 2007: 236) A fenti ábrából világosan látható, hogy a nyelv tanítása nem egyenlő az elemek és az azokat szerkezetekké építő szabályok, módok elsajátíttatásával: a sikeres, valóban kommunikációs tevékenységhez vezető oktatásnak a nyelvtudás minden dimenziójában egyszerre, a nyelvi elemeket a teljes, komplex rendszerből nem kiemelve kell kompetenssé tennie a nyelvtanulót. * A kommunikatív és posztkommunikatív nyelvoktatásról Id. bővebben Nádor (2018). + 22e

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1751 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
852.92 KB
Permalinkből jpg
022_000036/0022.jpg
Permalinkből OCR
022_000036/0022.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde