OCR
1. ANYELVTANITÄS-NYELVTANULÄS KOMPLEX MODELLJE... 1.3. A NYELVOKTATÄSI-NYELVTANULÄSI FOLYAMAT BELSÖ ÖSSZEFÜGGESEI Az I. ábra összefoglalja a nyelvtanulás külső és belső tényezőit, és kiemeli azokat az elemeket, amelyek e sokoldalú, többkomponensű, komplex összefüggésrendszerben a leginkább meghatározónak tekinthetők. Es. “ee elméleti és módszertani képzettség háttér a nyelvtanulás oka és tananyag, kiegészítő oi ze elözetes ismere mödszerek mr Te NN Fr Be A £ = ( nyelvtanuk ( eszközrendszer = stl m ad à = 1. abra: A nyelvoktatas-nyelvtanulas tényezőinek és elemeinek összefüggése Az I. ábra jól szemlélteti a humán tényezők és a tárgyi feltételek közötti összefüggéseket. Ebben a komplex folyamatban minden tényező kölcsönösen hatással van a másikra. A tanár és a nyelvtanuló , metszéspontja" a nyelv maga: elsősorban az, hogy van-e alkalmazható közvetítő nyelvük. Közvetítő nyelv használata megkönnyítheti a tanítást-tanulást, de nem kizárólagos feltétele a sikernek: ha a tanár elegendő mennyiségű szemléltetőeszközt vet be, sok példával támasztja alá a nyelvi jelenséget, a közvetítő nyelv hiánya a gyerekek esetében könnyen leküzdhető. Emellett a nyelvtanár anyanyelve, nyelvismerete, nyelvi tudatossága, elméleti tudása befolyásolja a nyelvátadás, közvetítés minőségét; de ezt a nyelvtanulók előzetes ismeretei, anyanyelvi kompetenciája, a nyelvtanulási helyzet és cél is meghatározza. A hatás — jó esetben — fordítva is működik: a reflektív pedagógus fejleszti saját pedagógusi kompetenciáit — elméleti és módszertani felkészültségét —, ha azt a nyelvtanuló igényei, lehetőségei, célja megkívánják. + 18 e